Hejsan, har idag planer på att göra om min öppna plintgrund till en varmgrund med en avfuktare, tänkte isåfall sätta sockelskivor i form av cembrit med en yta av granitliknande sten och sedan limma på cellplast på baksidan av dessa.
Marken består av sandmark och är snustorr konstant, så markfukt är inget jag är speciellt orolig över men tänker oavsett sätta ordentligt med ventilationsgaller.
Min fråga är egentligen ifall man kommer märka någon större skillnad isoleringsmässigt om man sätter cellplast på baksidan av skivorna då där är fritt blås rätt igenom huset iallafall?
För att komma till att tilläggsisolera traditionellt krävs grävning av den större kalibern plus att det känns j*vla tråkigt dessutom :)

(Idag är där bara 70mm isolering i golvet)

Tänkte kolla ifall någon här har erfarenhet utav att sätta igen en öppenplintgrund, eller rent av bara har tips på mina framtida planer :)
 
Låter som grovt överkurs. Varför inte bara isolera golvbjälklaget?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som grovt överkurs. Varför inte bara isolera golvbjälklaget?
Att isolera ovanifrån är inget alternativ tyvärr, och helst vill jag slippa pissjobbet att först suga ut en j*kla massa sand och sedan ligga o isolera underifrån :/
 
Har du avfuktare skall du väl inte ha ventiler?

är grunden så låg att du inte kan isolera underifrån?
 
Ska du både ha avfuktare och ordentligt med ventilationsgaller?
 
Larsa Larsa skrev:
Har du avfuktare skall du väl inte ha ventiler?

är grunden så låg att du inte kan isolera underifrån?
det är så man precis kan krypa under men sen att bygga ner med isolering kommer inte vara något skoj alls, krypgrunder är ju en såkallad rikskonstruktion, vet inte om man vågar lita på endast en avfuktare :)
 
Ska du göra om till varmgrund så måste du isolera både på marken och runtom.
 
Har du problem med kalla golv eller vill du spara el?

vad är det för bjälklag och isolering? I värsta fall kommer inte kylan underifrån utan från sidorna.
 
Larsa Larsa skrev:
Har du problem med kalla golv eller vill du spara el?

vad är det för bjälklag och isolering? I värsta fall kommer inte kylan underifrån utan från sidorna.
70mm glassull med trossbotten, och egentligen handlar detta bara om kalla golv, plastat hus med 195 isolering i väggarna
 
S Snickarlasse69 skrev:
70mm glassull med trossbotten, och egentligen handlar detta bara om kalla golv, plastat hus med 195 isolering i väggarna
70 mm kan du väl inte ha?
 
S Snickarlasse69 skrev:
70mm glassull med trossbotten, och egentligen handlar detta bara om kalla golv, plastat hus med 195 isolering i väggarna
Är det senare tilläggsisolerat i väggar (och tak?) isoleringens tjocklek samt plast i väggar går inte ihop med 70mm isolering nedåt. Jag tror stenhårt på att skippa alla planer på mer avancerad lösning initialt än att bara öka isolering i golvet riktigt ordentligt och ev hindra blåst. Även om din blindbotten ska vara tät kommer ett korsdrag öka avkylning
 
  • Gilla
Snickarlasse69
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
70 mm kan du väl inte ha?
Där är stora bärlinor 70x220 eller något sådant, sen är det faktiskt korslimmade 70x70 där isoleringen ligger.
Mycket tokigt men så ser det iallafall ut :)
 
M myrstack skrev:
Är det senare tilläggsisolerat i väggar (och tak?) isoleringens tjocklek samt plast i väggar går inte ihop med 70mm isolering nedåt. Jag tror stenhårt på att skippa alla planer på mer avancerad lösning initialt än att bara öka isolering i golvet riktigt ordentligt och ev hindra blåst. Även om din blindbotten ska vara tät kommer ett korsdrag öka avkylning
Huset är ombyggt från en sommarstuga till 1.5plans, men sparat grunded vid tillbyggnad
 
S Snickarlasse69 skrev:
Där är stora bärlinor 70x220 eller något sådant, sen är det faktiskt korslimmade 70x70 där isoleringen ligger.
Mycket tokigt men så ser det iallafall ut :)
ja då blir det kallt :D

Nu killgissar jag, men isolering på marken (ngn form av matta, markisolering?), plast på det och din idé med isolerade ”väggar” samt avfuktare lär väl bättra på ordentligt.

men sen är ju frågan om att försöka blåsa ull i hela bjälklaget inte är bästa långsiktiga lösningen. Även om det blir dyrt nu…..
 
Plintgrund är annars en favorit, är det isolerat ordentligt slipper man allt problem med fukt och annat…
 
  • Gilla
Granen_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.