Jag och min sambo försöker hitta hus men med våran budget verkar det omöjligt om vi inte vill bosätta oss 4 mil in i landet.
Men nu ligger det ute ett gammalt kommunhus som senare åren använts som ungdomsgård.
Går det att göra om till bostad? Isf vem kontaktar man och vad kan detta kosta på ett ungefär?
 
E
Kontakta byggnadsnämnden i kommunen för att ta reda på, först och främst, om detaljplanen medger bostäder.

Om det blir grönt ljus där så är det ett bygglov för ändrad användning som gäller. Men det blir ju aktuellt först efter affären är avklarad.
 
Kostnaden är ett bygglov plus det som behöver åtgärdas för att få lokalen godkänd som bostad. Dvs Kök, badrum, sovrum och sällskapsutrymmen i markplan enligt dagen tillgänglighetskrav. Beroende på hur huset ser ut och är konstruerat kan det även vara andra av dagen byggkrav som behöver uppfyllas, t ex kraven på energihushållning.
 
Hemmakatten
Och där tickar ett par miljoner kronor iväg...
 
C
W Willewonka skrev:
... om vi inte vill bosätta oss 4 mil in i landet.
4 mil?? Det är ju nästan gångavstånd. :rofl:
Många är glada för att det inte är längre än 4 mil till närmaste mataffär.
 
Hemmakatten
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Och där tickar ett par miljoner kronor iväg...
Sorry, var lite väl raljerande, brukar inte vara det.

Vad jag menar är att detta renoveringsobjekt lätt kan dra iväg uppåt ett par miljoner i renoveringskostnad. Oftast inte heller lätt eller billigt att omvandla till bostadsmark. De flesta, inklusive mig, underskattar gärna renoveringskostnaderna. Man tänker ofta att det är något man kan ägna sig åt lite då och då. Så blir det aldrig.

Ibland är det bättre att köpa ett dyrare, färdigrenoverat hus.

Och apropå avstånd, så tycker inte jag heller att 4 mil är jättelångt. Båda hade drygt 4,6 mil enkel till jobb, nästan 3 mil till stormarknader, men livet i Roslagen var härligt!
 
Visst 4 mil är kanske inte långt för vissa, men vi vill gärna bo nära staden. Och ja priset är därefter såklart, men om man kan hitta ett hus i närheten av stan som man ändå har råd med, så vore det ju det bästa. Men förstår helt vad ni säger.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Och där tickar ett par miljoner kronor iväg...
Det beror ju på... Finns alla nödvändiga faciliteter och planen tillåter bostadshus på den platsen så blir det kanske bara 10-15 000:- för ett bygglov?

Sen kanske man vill renovera och ändra saker ändå, precis som de flesta andra som köper ett hus, men det får man ta i nästa etapp.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.