J
Hej!

Jag har nyligen köpt en lägenhet med ett badrum från -93. Badrummet är helkaklat med klinkers på golvet och allt ser fräscht ut. Det jag skulle vilja göra är att slänga ut badkaret för att få plats med tvättmaskin och duschhörna. Jag vet dock inte om jag vågar duscha direkt på golvet och öka belastningen på golvet i och med badrummet är så gammalt. Det jag är rädd för är att jag drar på mig en vattenskada. Vad tror ni? Jag har tittat på duschkabin mm men badrummet är ganska litet och det skulle inte bli bra. Är det någon som har tips eller förslag?

Tack!

/Jonas
 
Bilder tack!
 
J
Ett suddigt badrum med badkar, där rörinstallationer planeras för en framtida tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är en väldigt dålig bild. Har ingen bättre för tillfället eftersom jag inte är där. Tanken är alltså att dra rör där badkaret står nu och sen koppla på tvättmaskin.

/Jonas
 
Jag förutsätter att badrummet är byggt med fall mot brunn precis som om det stått en dusch där. Jag ser inga hinder med att plocka bort badkaret till förmån för dusch. Tvättmaskin är betydligt svårare att få in eftersom det numera kräver separat avrinning. Du kommer ju då få ha en lösning där du drar fram slangen till avloppsbrunnen varje gång du tvättar.

Byte badkar mot dusch har jag gjort själv i två separata lägenheter. Det har aldrig varit några problem!
 
J
Tack! Jag tänker mest om badrummet är för gammalt för att jag ska kunna duscha direkt på golvet och att tätskiktet inte håller. Men funderar ändå att köra på det så länge det håller.
 
Från -93, anses det verkligen som gammalt? :/
 
  • Gilla
Steinmeister
  • Laddar…
J
Nä, kanske inte. Jag har läst om vad man anser att tätskikt har för "teknisk livslängd" men sen vet man ju inte. Det kan ju vara annorlunda i realiteten men jag är amatör och har egentligen inga erfarenheter vad som är gammalt och inte.
 
sen beror det väl på vad det är för byggnad? Är det betong får det väl anses ganska riskfritt...........är det en träfastighet så är det ju som sagt 24 år gammalt allting. Behöver ju inte betyda nåt men det kan ju göra det.
 
Johannes Carlsson skrev:
Från -93, anses det verkligen som gammalt? :/
Ja det är faktiskt "jättegammalt" sett ur hur man gjorde tätskikt på den tiden.

Om det är massiva väggar så är det inget tätskikt och om det är skivor så finns det förhoppningsvis ett tunt rullat tätskikt som inte ens liknar dagens rullade tätskikt, utan var en tunn blaskig vätska som gav en tunn gummiliknande yta där man avsåg att ha en dusch i övrigt var det inget tätskikt. Så om TS har tur finns det KANSKE något kring badkaret men det är inte ens säkert eftersom de dåliga reglerna jag avser ovan kom 1993 även om 1988 års regler var ungefär lika och tolkades lite som man själv tyckte på den tiden.
 
För att återgå till din fråga så skulle du kunna använda ett duschkar om du inte vill använda en duschkabin. Jag funderade ett tag på att installera en sådan i min källare innan jag istället bilade upp hela skiten och gjöt om.

Vill bara poängtera att det finns sådana lösningar också ifall du är orolig för golvet.
 
J
Tack! Jag har tittat på duschkar men tänker att mycket vatten ändå hamnar utanför. Men absolut, det är en lösning. Ska se om jag hittar ett bra duschkar någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.