Jag har en grusplan som hittills bara varit en grusplan, dvs inte använts till något vettigt.
Nu är det dags att ta tag i denna yta och göra något vettigt av den. Den skall bli p-plats
för vrålåket. Men hur? Att bara köra ut bilen i gruset lär bli problematiskt. Bilen kommer
bara att sjunka ner i gruset, och bli stående där.

Så min fråga: Jag har funderat på att köpa en storsäck stenmjöl (0-2) och lassa ut över
gruset. Min tanke är att stenmjölet skall sippra ner i gruset och binda det så det blir en
något så när hård yta som håller för bilen.

Håller den tanken?
 
Vad är det för grus nu ?
 
Det är 8/16 som ligger där nu
 
Hur långt sjunker vrålåket ner?

Det låter som att grusplanen är dåligt underbyggd.
Och i så fall bör ju jord och ytlager grävas bort och ersättas med ett bärlager,
som klarar belastningen.
Och sedan på med gruset igen.

Men, som sagt, hur dåligt är det?
 
Bilen sjunker väl inte i 8/16 ?
Jag tror du får bästa resultatet av att lägga på 0/18
 
Fråga: Varför ser jag i flera trådar att man toppat eller endast använt 8/16 eller 16/32 på planer eller gårdsvägar.? Känns som man hellre skulle vilja använda något 0/-material istället för att binda ihop vägen. Dessutom måste väl de rensorterade grusen vara dyrare?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi har 8/16 makadam på p-platsen utan att det sjunker.
Har du däremot singel i ett tjockt lager så blir det lite kvicksandskänsla.
 
man_in_black skrev:
Fråga: Varför ser jag i flera trådar att man toppat eller endast använt 8/16 eller 16/32 på planer eller gårdsvägar.? Känns som man hellre skulle vilja använda något 0/-material istället för att binda ihop vägen. Dessutom måste väl de rensorterade grusen vara dyrare?
Jag skulle vilja säga att man undviker 0fraktion av två anledningar.
Det är fult
Man drar in grus i huset från skorna.
 
Nimajneb skrev:
Jag skulle vilja säga att man undviker 0fraktion av två anledningar.
Det är fult
Man drar in grus i huset från skorna.
Och den där fina sanden blåser runt ock skitar ner överallt.
Den är ett otyg :mad:
 
Med 0-2 material så får du ogräset på köpet!
Går det inte att bara skala av lite av 8-16 så det inte blir så "slirigt" i materialet?
 
Jag har inte i praktiken vågat köra ut bilen och testa, det kanske skulle bära någotsånär.
Tjockleken varierar lite, men i snitt är nog gruslagret 3-4 dm. Marken under är mycket fast,
så jag tvivlar på att det är underlaget som ger efter, det känns mest som om det är gruset.

Och som en extra bonus, skulle jag få gräs på ytan så gör det den bara vackrare.
En stenyta är inte särskilt behaglig att titta på.
(Jag ber om ursäkt för detta yttrande, alla stadsbor).

Min tanke var att lägga på 0-2 för att binda gruslagret, och sedan som extra grädde på moset
(om det behövs) just toppa med 0-18. Det har jag på min uppfart och det har hållit perfekt.

Jag föreställer mig att vad jag än gör så måste jag padda ytan noga så att jag packar ihop
allihopa ordentligt.
 
Redigerat:
Är marken under singeln fast anser jag att det vettigaste är att ta bort så du har 5-10 cm singel kvar, sen har du en utmärkt p-plats!
 
Nyckelfrågan är om det befintliga är singel eller makadam. i vilket fall så är 3-4dm överdriver tjockt lager för en P-plats och skulle det vara singel så bär det väldigt dåligt när det handlar om bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.