Vi har ett sommarställe som endast i undantagsfall används på vintern utan då står det tomt och ouppvärmt.

Dock har vi nu ett bekymmer. Golvet över källaren är isolerat med diverse barr och kvistar. Det har fungerat bra i lite drygt hundra år. Men nu håller inte bräderna längre utan de har gett upp på sina ställen och barren och ljungen ramlar ner.

Jag antar att det är ett sekels musbajs och döda spindlar som gör att det när det ramlar ner på den ibland fuktiga källargolvet (ganksa tunn oisolerad betong/cement med lite hål i) har börjat lukta lik.
Dessutom drar det ju upp i golvet i huset numera då isoleringen är helt borta.

Min tanke är att ta bort allt "bös" och ersätta med glasull eller stenull och sätta upp nya plywoodskivor som håller det hela på plats.
Vi har både skivor och isolering i familjen sedan ett husbyggetidigare

Har vi det helt oisolerat kommer det ju aldrig bli varmt i huset

Frågan är ju om man skall lägga ångspärr i golvet?
Jag vill ha det för att källarluften då inte kommer komma upp i huset och det blir varmare. De tre gånger per år som man är där på vintern
Men Jag vill ju inte Orsaka en fuktbomb eller Mögelchock (kanske läst för mycket på aftonbladet i dag:blushing:)
Någon som har tankar idéer de vill dela med sig av?

Huset är välventilerat
Källaren har två ventiler och en otät dörr så det cirkulerar ganska bra med luft på bägge ställena.
 
Swamp skrev:
Vi har ett sommarställe som endast i undantagsfall används på vintern utan då står det tomt och ouppvärmt.

Dock har vi nu ett bekymmer. Golvet över källaren är isolerat med diverse barr och kvistar. Det har fungerat bra i lite drygt hundra år. Men nu håller inte bräderna längre utan de har gett upp på sina ställen och barren och ljungen ramlar ner.

Jag antar att det är ett sekels musbajs och döda spindlar som gör att det när det ramlar ner på den ibland fuktiga källargolvet (ganksa tunn oisolerad betong/cement med lite hål i) har börjat lukta lik.
Dessutom drar det ju upp i golvet i huset numera då isoleringen är helt borta.

Min tanke är att ta bort allt "bös" och ersätta med glasull eller stenull och sätta upp nya plywoodskivor som håller det hela på plats.
Vi har både skivor och isolering i familjen sedan ett husbyggetidigare

Har vi det helt oisolerat kommer det ju aldrig bli varmt i huset

Frågan är ju om man skall lägga ångspärr i golvet?
Jag vill ha det för att källarluften då inte kommer komma upp i huset och det blir varmare. De tre gånger per år som man är där på vintern
Men Jag vill ju inte Orsaka en fuktbomb eller Mögelchock (kanske läst för mycket på aftonbladet i dag:blushing:)
Någon som har tankar idéer de vill dela med sig av?

Huset är välventilerat
Källaren har två ventiler och en otät dörr så det cirkulerar ganska bra med luft på bägge ställena.
Jag skulle inte lagt ångspärr.
Dels eftersom man då radikalt ändrar förutsättningarna och riskera mögelproblem i källare/grund.
Dels eftersom ouppvärmda hus per definition inte skall ha det (eftersom det då på vår/höst kan ställa till med stör skada)

Jag skulle ha satt mineralull, eller ekoisolering (som är mer fuktgenomsläpplig) och kanske en diffusionsbroms (tex vindpapp) som bromsar luft och lite fukt men inte hindrar en naturlig fuktvandring

/K
 
Okej.

Då har man lärt sig lite nytt.
Jag hade nästan det på känn.
Tack för din tidd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.