Vi har ett litet badrum med dusch och skulle vilja komplettera med ett duschutrymme + handfat i ett utrymme angränsande till vårt sovrum så det blir mindre tryck på lillbadrummet. Det finns ett angränsande garderobsutrymme till vårt sovrum som vi funderar på att dela på för att få till detta duschutrymme och nu undrar jag om mina idéer är genomförbara...

Garderoben är 2100 mm djup och jag tänkte att utrymmet skulle få en bredd på 900 mm. Längst in i utrymmet skulle det bli duscharea på 900x900 (el 900x1000). Direkt till höger i utrymmet skulle det vara ett handfat + spegel med förvaring. Till vänster skulle det finns handdukshängare för badhanddukarna.

Nu till frågelistan... Räcker utrymmet till? Får man klaustrofobi? Vilken typ av duschdörrar tar minst plats? Vill inte ha duschdraperi då det kanske blir för mycket stänk utanför. Verkar detta genomförbart? Två av väggarna i duschutrymmet är ytterväggar. Borde man borra för att snabbt kunna ventilera ut fuktluften? Är det nåt speciellt att tänka på med den biten? Är riktig amatör på sånt här så är tacksam för alla svar.
 
Att trycka in ett handfat låter trångt, men varför, om där ändå finns dusch. Kommer det att användas för att gå in och tvätta händerna och kommer detta att ha någon avbelastande effekt. Annars kanske bort med handfatet. I övrigt bör det ju kunna funka.

Ja, ventilation ska du ha i ett badrum, inga större problem i anslutning till yttervägg dock.

Det du däremot måste fundera på är golvavloppet, kan du få till det på ett bra sätt? Och vatten in i utrymmet också.

Som dörr kanske en vikdörr funkar, den tar ju bara halva bredden på längden när man öppnar den, så att säga. Eller en dubbeldörr, det blir två smala blad kanske snyggast.
 
I den här familjen med två vuxna och två barn är det nog mer toaletterna som skapar köproblem än dusch/bad. Men vi kanske är mer nödiga än andra :)

I vårt tidigare hus hade vi en liknande "skrubb", lite bredare, kanske 110 cm och längre, gissningsvis 3,5 meter. Där hade vi tryckt in dusch, toalett och handfat samt tre 40-garderober samt handdukstork. När första barnet kom även ett uppfällbart skötbord.... :)

Det finns ju gott om handfat som inte är så djupa så det där kommer säkert gå bra. Fundera bara ett par varv på duschdörrarna så det blir bra. De tar ju lite utrymme när man öppnar dem, fast 40-45 cm är ju inte farligt om ni kör på dubbeldörrar.
 
thomasx skrev:
Att trycka in ett handfat låter trångt, men varför, om där ändå finns dusch. Kommer det att användas för att gå in och tvätta händerna och kommer detta att ha någon avbelastande effekt. Annars kanske bort med handfatet. I övrigt bör det ju kunna funka.

Det du däremot måste fundera på är golvavloppet, kan du få till det på ett bra sätt? Och vatten in i utrymmet också.
Tackar för alla svar. Tanken var att man skulle använda lillrummet för att duscha samt ev. borsta tänderna och kanske även sminkning och rakning när dottern blir äldre och lägger beslag på det andra lilla badrummet.

Gällande avloppet så har huset torpargrund vilket jag antar borde underlätta rördragning. Eller?
 
Slapparsmurfen skrev:
Tackar för alla svar. Tanken var att man skulle använda lillrummet för att duscha samt ev. borsta tänderna och kanske även sminkning och rakning när dottern blir äldre och lägger beslag på det andra lilla badrummet.

Gällande avloppet så har huset torpargrund vilket jag antar borde underlätta rördragning. Eller?
Det finns delade meningar kring huruvida det är "lätt" att krypa runt där under och dra rör ;) men jämför med t.ex. platta på mark är det ju så klart mycket enklare. Något du måste tänka på bara är frysrisken på vintern.
 
AXS
Skulle satsa på dubbla dörrar. Antingen som viks i flera delar åt varje håll eller att de går åt varje håll in i duschen.
Lite svårt att förklara...

Om du inte vill dra nya rör under huset kan du alltid sätta in en kabin. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.