Hej hej!

Vi ska göra om ett gammalt garage. Betongplatta. Den är nog från 70-talet tror jag. Verkar vara runt 15 cm tjock platta. Ingen isolering i golvet vad jag vet. Det är runt 40kvm.

Vi ska tilläggsisolera väggarna (vad tycker ni? funderar på 2x95) och isolera taket.

Vi ska ha kontor i en del och lite hantverkarbod i andra delen.

Vad tycker ni vi ska satsa på för värme?
Jag ska dra en kulvert dit för vi vill ändå ha varmvatten därute.

Vi är sugna på att bryta upp golvet, isolera och gjuta nytt. Alltså vattenburen golvvärme (eftersom vi ändå drar kulvert). Men det kommer ju ta tid och antagligen bli dyyyrt (om man jämnför). Varför golvvärme? Jämn och skön värme (jag behöver inte ha skor på kontoret) och att det inte tar någon plats (vi har lite platsbrist).

Tacksam för alla tips! :)

Mvh,
Åke
 
Luft/Luft-VP om ni behåller garagets "öppna planlösning".
Iom nedåtriktad fläkt med varmluft så blir det varmt överallt, även golvet. Kanske(?) blir det ändå inte tillräckligt varmt för att gå i strumplästen på betonggolv med el utan klinker, men ett löst ovangolv i antingen äkta trä (inte laminat/plast/lack) eller en heltäckningsmatta bör räcka. (Man kan alltid börja utan ovangolv och känna in sig. När VP har gått några veckor så bör även betonggolvet/plattan ha fått upp en hyfsat behaglig temperatur.)

När vi satte in luft/luft-VP i vardagsrummet så var det första ggn som det var varmt ända nerifrån golvet. Då har vi ändå isolerat golv.
När vi senare också bytte plastmattan på golvet mot olackat trä så vart det varmt och skönt för bara fossingar efter duschen också, men även i strumplästen märktes tydlig skillnad, och den orsakades då inte av ändrad temp utan endast av byte från plast till trä på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.