Är det någon som vet hur man ska göra i mitt fall:
Har 1plans villa med källare.
Självdrag.

Tänkte installera FTX aggregat på vinden, och min tanke var att dra luft ur lägenheten,
men hur gör jag med källardelen ? (den är nyisolerad, dränerad)
En tanke är att ansluta frånluften som nu går ut, till FTX:aggregatet. och dra ner ett nytt spirorör för till-luft, men källaren har till-lufts ventiler, ska dessa pluggas igen eller låta dom vara ?
Funderar mest på vad som händer med trycket i byggnaden om jag både har till-luft via FTX:en och ventiler?

/Matias
 
Jag drog frånluft från tvättstugan genom det befintliga röret. Även frånluft i en liten toalett samt klädkammare (röret passerade dessa på väg till vinden). Tilluft till övriga rum (gillestuga, 1 sovrum + "hobbyrum"). Alla ordinarie tilluftsventiler har jag pluggat. Man vill ju ha ett svagt undertryck i huset för att undvika varmt läckage med fuktig luft till vinden. Därför kan man inte ha några ordinarie ventiler öppna (skulle dra in mycket kalluft den vägen).
 
largab,pluggade du igen ventilerna, eller har dom bara max-stängt ?
känns inte helt självklart vad som händer om man inte får tillräckligt med till-luft, är ju lite synd om alla ventilerna då är pluggade... är dom bara stängda så går det försåss o öppna dom, men antar att det kommer läcka onödigt där ändå..
 
Max-stängda
> känns inte helt självklart vad som händer om man inte får tillräckligt med till-luft

Det förstår jag inte. Man justerar ju till-luften också.
Efter justeringen (med från/till fläktar på samma fart) så har jag justerat ned farten på till-luften. Då borde jag ha undertryck. Jag har lite läckage in på några ställen så det borde stämma (försöker täta sådant om det är mycket).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.