Hej!

Jag ska bygga om ett förråd i ett uthus till ett hobbyrum, cirka 25m2
Hobbyrummet ska vara konstant uppvärmt till cirka 20 grader.
Förrådet har idag 20cm tjocka betongväggar, jag ska nu regla upp och isolera.

Hur mycket isolering behövs det? Jag har funderat på ett lager a 45mm eller två gånger 45mm.
Tar jag två lager känns det som rummet blir för litet.

Hur ska jag tänka runt ventilation? Samt behövs det plastas.

Taket är väl isolerat.

Tacksam för svar!
 
Ju mer isolering - desto lägre uppvärmningskostnad..

Använd gärna stålreglar och tänk på luftspalter för att undvika fuktproblem.

Ventilation behövs. Vad finns idag?

Vad är det för golv? Isolering?

Hur ska utrymmet värmas upp?
 
Bifogar lite bilder.
Som ni ser finns det redan en typ av ventilation, jag kommer att använda befintliga hål på något sätt.
Taket är väl isolerat ovanifrån.
Golvet är gjuten platta.
Behövs det en luftspalt i väggen?
Behövs väggarna plastas? IMG_2928.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2929.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2930.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2931.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är någon del av väggarna under mark?
Vad har du tänkt dig på golvet?
 
Golvet ligger en halvmeter ovan mark, jag kör förmodligen på någon typ av mattan.

Jag är mest bekymrad för väggarna nu.

Hur mycket isolering? Luftspalt? Hur gör man en luftspalt? Plast?

Tacksam för svar
 
Nu är ju jag en glad amatör, men om du har en icke isolerad betongplatta så är det en dum idé att lägga på en plastmatta. Detta kommer annars att stänga in fukten i plattan. Istället får du bygga en ventilerad lösning om du vill ha varmt golv. Det enkla sättet är då istället att lägga klinkers och ha på sig varma tofflor. OM du inte har en isolerad platta vill säga.
 
Okej, då får det bli klinkers och tofflor, takhöjden är ingen vidare så jag kan inte bygga upp golvet mycket.

Tror ni jag klarar mig med ett lager 45mm isolering i väggarna?
Betongväggarna är som sagt 20cm.
 
Vad finns under golvet?

Som jag skrivit tidigare - ju mer isolering ju lägre kostnader för uppvärmning. 95mm vore bra. 70mm finns ju också om det inte går.

Luftspalt bakom. Ska du köra stålreglar kan man montera klent armeringsnät "frimärke" (finns i storlek 1200x800mm) på distanser innanför, som håller isoleringen på plats. Ska det vara fullt uppvärmt även vintertid så hade jag satt byggplast innanför isoleringen.

Är de ventilationsöppningar vi ser de enda som finns? Det lär bli knepigt att få både till- och frånluft att fungera då.
 
Golvet är gjuten platta enbart cirka 1 meter tjock.

Är det här rätt ordning: (utifrån och in)?
Betongvägg - Isolering - luftspalt - plast - väggskivor - ytskickt

Jag har som ambition att använda virke jag har liggandes hemma på gården i så stor utsträckning som möjligt.
Nu hittade jag ett stort parti reglar 45x105 som jag tänkte använda så då passar det väl bra med 95mm isolering och 10mm luftspalt.

De två ventilationsöppningarna är de enda, på motsatta sidan är det två fönster och en ytterdörr.
 
Det verkar som vanligt finnas olika åsikter om detta. Det du måste veta är att det kommer att oavsett metod bli en riskkonstruktion. Du bör nog som goforit säger använda stålreglar mot väggen. Detta är så klart då du kommer att ha en blöt och kall betongvägg och på insidan värme => risk mögel och förruttnelse. Om du läser på paroc sida så anser de att du skall låta bli fuktspärren, och ha max 70mm isolering till dina _stålreglar_. Med träreglar borde ångspärren bli ett måste tänker jag ..
 
En meter tjock gjuten betong? Låter helt otroligt. Troligare en meter höga murar, utfyllt med något och sedan en tunnare platta. Kan var läge att öppna ett hål och kolla innehållet? Det kanske går att isolera på nåt vis?
 
Harleydavid skrev:
Golvet är gjuten platta enbart cirka 1 meter tjock.

Är det här rätt ordning: (utifrån och in)?
Betongvägg - Isolering - luftspalt - plast - väggskivor - ytskickt

Jag har som ambition att använda virke jag har liggandes hemma på gården i så stor utsträckning som möjligt.
Nu hittade jag ett stort parti reglar 45x105 som jag tänkte använda så då passar det väl bra med 95mm isolering och 10mm luftspalt.

De två ventilationsöppningarna är de enda, på motsatta sidan är det två fönster och en ytterdörr.
Nej, luftspalten ska sitta direkt innanför betongväggen! 10 mm är i minsta laget. Minst 20, gärna 45 mm.

Ska du använda trä för uppregling, så är en väg för att träet ska hålla längre att lägga ex. tjärpapp mellan trä och betong (klipp till remsor och häfta på reglarna) för att undvika att träet ska suga fukt direkt från väggen.

Kanske går det att fixa tilluft via en spaltventil i fönstret, alternativt att man tar upp ett ventilationshål nertill i dörren. Frånluft via de ventiler du har,
 
Finns möjlighet att isolera på utsidan istället?
 
Jag har kört på dina råd @GoForIt
Tack för hjälpen.
Lägger upp lite bilder när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.