Vet inte vad alla andra använder för tjusiga planritningsprogram men jag saxade från husets plan och suddade lite i PS, ser inte fantastiskt bra ut men men :p

Som kan ses så har jag för tillfället sängen bakom soffan vilket fungerar helt ok men skulle vara trevligt med separat sovrum.
I dagsläget ligger köket längst ner till vänster och efter köket kommer en matplats.
När man knackar i väggen kan man dock känna att det har suttit en dörr där som satts igen, dvs det HAR varit en 2'a förut.
Jag har mätt matplatsen och min 160 säng skulle få plats utan problem, om jag inte minns fel skulle tillochmed en 180 säng få plats.

Min tanke är därför att sätta upp en ny vägg i köket (enda ändringen skulle vara att såga av en bänkskiva som sticker ut), öppna upp dörren igen och på så vis få ett sovrum med fönster dessutom.
Köket blir ju mycket mörkare om man gör så så tanken är ett fönster längs upp i den nya väggen för insläpp av ljus.
Matplats kan man då ha någonstans i "vardagsrummet".

Min fråga är dock både vad folk har för åsikter om detta, eller om någon har en bättre ide, och ungefär vad det skulle kosta att leja någon som fixar detta (går givetvis inte att få något exakt, men en grov uppskattning räcker).
Det som skulle göras isåfall är att byta golv i kök/matplats, fixa ny dörr + karmar samt sätta upp väggen med fönster i.
Ett problem jag har är dock vart jag ska ställa kylskåp :S

Alla åsikter gällande detta uppskattas starkt! Tack på förhand :)
 
  • Plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att din lägenhet har varit en tvåa, däremot är det ju vanligt med dörr melaln matplats och rum i lägenheter av nån för mig obegriplig anledning. Den kan också en gång i tiden ha varit en del av en betydligt större lägenhet, om det är ett gammalt hus du bor i.

Den ombyggnad du föreslår är ju rätt vanligt i små lägenheter in Stockholm och inte alls någon dum idé. Du ser ganska tydligt att väggen ifråga inte är bärande, så vare sig det har varit dörr där förut eller inte, så är det "bara att köra". Gör gärna väggen så att den är lätt att ta bort igen utan åverkan på tak/golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.