Tjo hej. Så här inför vintern dök en fråga upp.
Jag har 5 st stora fönster. De är ca 150*150cm 2 glas. Har ingen lust att byta ut hela allt för det skulle bli dyrt. Och att köpa mindre fönster skulle innebära mera jobb eftersom vi har putsad fasad. Samt några av rummen inne är nyrenoverade.
Men såg någonstans att det finns möjlighet att byta ut innerglaset mot 2glas isolerat men minns inte var sjutton jag läste det.
Vet att andra fastigheter i området fått det gjort via banverket som bullerskydd. Men har inte lyckats få fram tillverkare eller något. Är det nån som vet var fanken man får tag i såna glas???
 
Jag gjorde det med mina fönster; pratade med en glasmästare som beställde hem glaskassetter och sedan fräste ur mina gamla bågar och satte in dem. Jag hade tvålufts och betalade ca 1000:- /st. Jag har gjort det i omgångar och de sista gjordes nog i början av 90-talet. Funkar fint.
 
Dem00niX skrev:
Jag har 5 st stora fönster. De är ca 150*150cm 2 glas. Har ingen lust att byta ut hela allt för det skulle bli dyrt. Och att köpa mindre fönster skulle innebära mera jobb eftersom vi har putsad fasad. Samt några av rummen inne är nyrenoverade.
Men såg någonstans att det finns möjlighet att byta ut innerglaset mot 2glas isolerat men minns inte var sjutton jag läste det.
Det kan bli problem med så stora fönster, inte helt säkert att de är dimensionerade för att klara den extra vikten.
 
Så sant att de kanske inte klarar vikten. Men fönstrena öppnas innåt så det sker kanske 2 gånger / år .... En annan möjlighet är att ta ur fönstrena och sätta 3-glaskassetter direkt i karmen och få fasta fönster. Vi öppnar ju enbart de när man putsarfönstrena. Och det kan man likagärna göra från utsidan eftersom det är enplanshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.