Mina föräldrar har en liten gård på skåneslätten där familjen spenderar några veckor varje sommar. Det är påbörjade projekt lite här och där och inte direkt någon brådska att slutföra dem.. Nu har jag fått en idé som skulle lösa två av mina problem. I anslutning till en större verkstadsbyggnad finns en utbyggnad på ca. 60 kvm. med 2 garageportar. Utbyggnaden har murade väggar och HADE ett pulpettak med papp men utbyggnaden har sedan 15 år tillbaka ett eget ekosystem.

Planen är: Med låg budget bygga ett nytt tak och göra garaget beboligt för både bilar och människor. Under största delen av året förvaras här två veteranbilar (ej uppvärmt, möjligtvis till 5 grader) två veckor per år rullas bilarna ut och blir ett spartanskt gästhus. På så sätt har jag både löst förvaring av bil och ett mer avskiljt boende när jag och mina syskons familjer är på besök. Briljant idé tycker jag! :rofl:

Nu till den egentliga frågan: I garaget finns en smörjgrop som redan på den tiden det fanns tak drog in vatten. Garaget är väl inte optimalt dränerat så dagvattnet hittar in. Skulle därför vilja lägga igen smörjgropen på något sätt för att minimera fukten i rummet. Hittade en liknande frågeställning på ett annat forum och ett svar löd: Fyll hålet med lekakulor, sedan markduk för att lekan inte ska flyta upp och sist gjuta betong armerat med förtagningsjärn. Vad tror ni, kommer det funka? Efterfrågar alltså ingen optimal lösning a la dränera huset osv. utan något som är enkelt och FUNKAR OK efter förutsättningarna.

Bild tagen från ett filmklipp där man ser lite av garaget och smörjgropen
Ruffigt garageinteriör med murade väggar och öppen smörjgrop, trädäck, skräp, och saknad takbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite i denna stilen men ännu lite mer rufft tänker jag gäststugehistorian
Öppen trädgårdsport som leder in till en ljus garageombyggnad med hängstol och cykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funkar utmärkt, men skippa lecakulor och använd makadam 16-32 istället. Då sparar du många sköna kulor ;-)
 
J Jan_G skrev:
Funkar utmärkt, men skippa lecakulor och använd makadam 16-32 istället. Då sparar du många sköna kulor ;-)
Skönt o höra :) Ska kika med den lokala bonden om han har något makadam som han kan köra hit. Hur tjockt bör betonglagret vara? Förtagningsjärn innebär att man fäster något form av armeringsjärn i den befintliga plattan gissar jag, hur gör man det bäst?
 
Man brukar gjuta 10 cm tjockt.
Borra in på sidorna ca 10 cm och slå in armeringsjärn. Avstånd ca 30 cm mellan.
Kapa bitar som är ca 2/3 av hela bredden och naja ihop på mitten med andra sidans järn.
Sen lägger du järn längs med med ca 15 cm mellanrum och najar varje i varje kryss.
Åsså i med betongen.
 
Kanon, glasklart! Får jag ditkört makadam känns det ju faktiskt inte som ett jätteprojekt.
 
Glöm inte att lägga en duk på krossen innan betongen , betongen ska helst vibbras, går bra med en slagborrmakin med en stor bult i . sätts mot armeringsjärnen och betongen flyter ut fint och luft går ur. Om ingen duk såg åker betongen ner en bit i krossen, allt beroende på hur lös/fast den är.
 
  • Gilla
theCarl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.