Hej!

Jag skall sätta in en contura I7 i en öppenspis, den kommer passa perfekt i sidled när jag knackat bort det eldfasta teglet men öppningen är för hög.

Kan man använda vanlig grovbetong för att gjuta upp botten eller måste jag använda något som tål värme?

Bifogar bild framifrån, jag hade även behövt "spackla" eller putsa sidorna och underkanten sen öppningen är minskad, vad använder man för produkt för detta?

Med vänlig hälsning
 
  • Framifrån bild av en öppen spis med eldfast tegel och markerade kanter, redo för installation av Contura I7.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du skall ha en kamin i hålet så kan du göra som du vill. Enklast är kanske att slå bort det eldfasta tegel du inte vill ha. Mura sedan fast en höjdanpassad sten ( tegel, leca, lättbetongblock, dina överblivna eldfasta stenar etc. ) i överkant för att minska hålets höjd. Putsa in allt med vanligt putsbruk och måla vitt, klart!
 
Har knackat bort det eldfasta teglet nu. Som ni ser på bilden saknas bara ungefär 9cm.
Kamin med borttaget eldfast tegel exponerar en öppning ca 9cm hög, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstod inte ditt svar, funkar det med grovbetong som jag trycker ned det eldfasta teglet i eller finns det någon annan produkt som fungerar bättre? Länka gärna till en produkt

Tänkte även ta hål för luftgenomströmning ovanför kaminen och installera en fläkt i "facket" under för att få lite cirkulation
 
F
Sätt galler så är det klart på någon timme

Nyinstallerad svart kakelugn med öppen eld inne i ett hem.
 
  • Eldstad med brinnande ved och svart galler runtom, redo för installation.
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Jag skulle använt ett murbruk och murat fast en sten av något slag för att göra hålet mindre, alternativt bygga upp en sarg och sen sätta tillbaka den eldfasta stenen igen längst in mot kaminen.

Galler som F.L tipsar om är troligen en smidig lösning som gör att du kan få bra luftflöde runt kaminen
 
Tack för snabbt svar!

Ett galler är redan inhandlat så det blir att ta ett hål i övre delen av spisen
Bifogar en bild som förklaring.
Spis med övre uttag för ventilation markerat med illustrationer, där en framtida fläkt och luftväg finns angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaminen kommer med en täckram som gör ett snyggt "avslut" mot spisen så jag vill helst inte ha något galler runt.
Inbyggd kamin med brinnande eld i ett modernt vardagsrum, intill en vas med torkade växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag behöver ca 9cm till så tänkte jag murbruk+75mm lecablock. Tror ni det funkar?

Mvh
 
Min erfarenhet av samma operation som din är att luftcirkulationen ut genom hålet över insatsen fungerar utmärkt...
Har du ett hål under så kommer luften att cirkulera bra ...

Det blir dock ganska varmt i taket numera, så jag ska sätta en fläkt där, som trycker ner den varma luften ...
 
Nu har jag kommit en bit, tog upp hålet som skall hjälpa luften att röra på sig.
Ventilationshål i vägg med plastskydd och öppning för kaminfläkt under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrade även upp ett 100mm hål under kaminen där fläkten skall blåsa in luft.
Bild på betonggolv med uppritat och borrade markeringar för luftcirkulationshål nära kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppborrat hål i en murad kaminbas för ventilation, med synlig damm och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaminplats med ett upptaget hål för luftcirkulation och ett borrat 100mm hål nedanför, omgivet av byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte försöka ladda upp så mycket bilder som möjligt då jag själv har saknat detta när jag påbörjade installationen.

Mvh
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Bumpar gammal tråd, ska själv göra samma operation på torpet. Vilken fläkt och galler använde du ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.