Halloj.
Håller på med min glasveranda och ska sätta dit gamla fönster från typ 1900 kallt.
Men jag har inga fönsterkarmar till dessa. Så jag tänkte göra några själv. Har gjort 2 av dem med hjälp av en cirkelsåg förut, Men införskaffade en handöverfräs här för några dagar sen. Har fräst spåret för själva fönsterbågen. Ska nu fräsa skarven mellan fönsterkarms sidan och fönsterkarms botten om ni förstår. Men har ju ingen fräs som når 45mm djup. Var får man tag i sådana fräsar? Eller hur gör man?? Tänkte ju göra en fingerskarv. Nån som har nått bra tipps?? Ska jag ta fram cirkelsågen igen. Meen känns ju konstigt när man nu har en fräs.

Mvh Calle
 
Vet inte riktigt om det är ett jobb för en handöverfräs. Jag brukar göra ena sidan med en tapp och långsidorna med två tappar och spika rakt igenom. Ibland har jag sett det göras med en sorts enkel öppen laxstjärtssinkning som låser det i ena riktningen. Det där brukar jag göra med japansåg eller fintandad ryggsåg etc.

Skulle man göra många kanske en justersåg med vertikalfräs vore något, men då ska det väl vara några stycken.
 
Nä jag misstänkte att de va så. Men nu när man väl köpt en fräs så vill man ju använda den till allt :) Men får väl göra som jag gjorde med de andra ta fram sågen
 
Nej men det är klart att man vill det, men man får väl välja sina strider. Finns rätt mycket roligt material på www.routerforums.com. Roliga böcker också. Ron Fox har skrivit minst en som är bra, Alan Holtham en som Trend gett ut, och Bill Hylton har skrivit två stycken som också är bra. De finns på Adlibris eller Bokus. Något att bita i.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.