Vi har tänkt riva och bygga nytt ca. 180 kvadratmeter 1 1/2 plans med mansardtak med garage i anslutning och för att få ner kostnaderna göra mycket själva. Vi har egen skog och tänker ta ner virke och såga det mesta själva, även lister och innertak (jobbar på såg). Vi är mycket klara över vad för hus och planritning vi vill ha men har inga ritningar, vem hjälper oss bäst? Har varit i kontakt med kommunen för att höra hur det funkar med bygglov och liknande och fick då höra att vi även behöver rivningslov? Vi fick också rådet att ta kontakt med en konsulst som hjälper oss med allt sådant, vad är bäst egentligen? Skulle gärna höra hur andra har gjort .
Vi vill helst försöka hamna på 1,2 miljoner (utan tomt) är det ens möjligt?
 
Tipset är att räkna igenom allt ni behöver och försöka få budgeten till hälften av vad ni tänkt, det blir ändå alltid dubbelt så dyrt som man räknat med. ;) Ta också kontakt med rörmokare och elektriker i ett tidigt skede, dvs innan markarbeten, så sparar ni mycket besvär, dvs debiterad tid.
 
Visst är det möjligt att bygga för 1.2 mille, om man gör det mesta själv=allt utom gräv-schakt-el och rör. Det gäller att vara prismedveten. Vad gäller ritningar, så är det enklast att hitta ett lika hus, traska upp på kommunen och be att får kopior ¨på det husets bygghandlingar, och vips så har ni ett undelag till er bygglovsansökan. Men:rolleyes: men ta och redigera lite i ritningarna, för det kan vara tråkigt att bo i ett exakt lika hus som någon annan.....................När jag ritade mitt (senaste) tog jag kontakt med en studerande på LTH, som drog upp ritningarna till bygglovshandlingarna.
 
Snailman
jag tänkte även göra schakt och vvs:), och bygglovs och ventilationsritning, samt plåtjobb

återstår: el och elritning, ka och konstruktionsritning, och hjälp den dag man ska gjuta.
 
Kan man få ut ritningar från kommunen på det viset, låter ju bra. Vi är inne på hus liknande Svanen (fiskarheden) eller Lönnen (vårgårdahus). Kan man lätt fixa i ritningarna själv eller är det bäst att ta hjälp av nån?
 
Gör ett besök hos Vårgårda husförsäljare så får du ritningarna av dem. När vi tittade runt och skulle välja hus fick vi ritningar från A-hus, Vårgårdahus, Mjöbäcksvillan och onsalavillan (ej av Eksjöhus). Det bästa är att säja att man vill rita om och göra ändringar i ritningen. Då får du ritningen så att du kan skissa på det hemma. Dessa använde vi när vi anlitade en arktiekt som ritade om huset så att det skulle passa oss. Kostade totalt 13 000 kr i arkitektkostnad.
 
Jag tycker man kan göra väldigt mycket själv - bara man har tid att sätta sig in i det hur det skall göras:
Ritningarna kan man göra själv, inte svårt när man väl lärt sig av att titta på andra ritningar. Konstruktionsritning är inte alltid nödvändigt - kolla med kommunen - särskilt om du skall bygga själv. Jag har inte gjort någon.
Ka kan farmor Anka vara - enligt lagen skall ka "vara byggheren behjälplig i att se till att kontrollplanen följs" - d.v.s. om du själv kan se till att kontrollplanen följs är ka inte mer än en namnunderskrift av en kompis.
På mitt bygge har jag hittills gjort allt själv - från ritning till eldragning. Anlitade en kompis för ka-underskriften och en elektriker för inkoppling av installation. Kommunen behövde ingen kontrollplan eller konstruktionsritning. Det har därför blivit väldigt billigt när jag sluppit alla dessa enerverande extrakostnader för saker man egentligen inte har någon nytta av om man ändå vet hur det skall vara.
 
Mikael_L
alen skrev:
... klipp
Ka kan farmor Anka vara - enligt lagen skall ka "vara byggheren behjälplig i att se till att kontrollplanen följs" - d.v.s. om du själv kan se till att kontrollplanen följs är ka inte mer än en namnunderskrift av en kompis.
På mitt bygge har jag hittills gjort allt själv - från ritning till eldragning. Anlitade en kompis för ka-underskriften och en elektriker för inkoppling av installation. Kommunen behövde ingen kontrollplan eller konstruktionsritning. ...klipp
KA = "vem som helst" ... ? :confused:
Nja det tror jag inte. KA måste vara riksbehörig, dvs typ ackrediterad att kunna alla de moment som ingår i KA's uppgifter. För att bli riksbehörig så ställs det en del krav på formell grundutbildning samt fortlöpande utbildning.

Däremot för enklare åtgärder kan kommunen godkänna en annan KA. Men nyuppförande av ett helt hus räknas nog inte som sådan. Om kommunen godkänner "vem som helst" helt utan dokumentarad kunskap som KA för ett helt nybygge så begår dom antagligen ett lagbrott.
Att komunen inte kräver en kontrollpaln tror jag också är ett lagbrott från deras sida.
Nåväl, det finns säkert någon som kan detta bättre än jag ... (volvo ? ;) ), som kan fylla i, rätta till eller bekräfta.

Dessutom är inte en KA något totalt nödvändigt ont.
En duktig och noggrann KA kan vara bland de bäst investerade pengarna i huset ifall man har lite hantverkare inblandade i en del moment, som visar sig inte vara bra, kunniga och noggranna. Även vid rent självbygge kan en duktig KA vara guld, ifall du själv inte är säker på alla delar, och KA är villig att agera frågelåda.
Men helt klart blir "nyttan" mindre med en KA så fort man bygger huset helt själv. Har man frågor vill man kanske hellre anlita sin byggkonstruktör.

Den sämsta KA bryr sig inte om ditt hus alls. Utan dyker bara upp på byggsamrådet, upprättar en kontrollplan, fixar lite papper i slutet, och håvar slutligen in pengarna, utan att någonsin beträda byggplatsen. Jag vet inte om detta är vanligt, men en här på forumet hade det tydligen så + min kompis som byggde utanför Umeå.
Jag misstänker att deras riksbehörighet kan ligga risigt till ifall detta lyfts upp till rätt nivå... vad vet jag.

edit:
Idag skickade jag dock in bygglovsansökan/bygganmälan för vårt garage, kommunen har tagit fram ett förenklat förfarande för båda delarna samtidigt.
Jag har själv ritat en konstruktionsritning, upprättat en kontrollplan och försöker få kommunen att godkänna mig själv som KA. Jag hoppas det fungerar då det gäller ett (mycket enkelt) garage.
Om intresse finns kan jag rapportera om en eller ett par månader hur det gick.
 
alen skrev:
Ka kan farmor Anka vara - enligt lagen skall ka "vara byggheren behjälplig i att se till att kontrollplanen följs" - d.v.s. om du själv kan se till att kontrollplanen följs är ka inte mer än en namnunderskrift av en kompis.
Utdrag ur PBL (plan och bygglagen)

9 kap 13§
"En kvalitetsansverig skall se till att kontrollplaner och rivningsplaner följs samt att kontroller som avses i 8§ första stycket 2 utförs. Han skall vara närvarande vid byggsamråd samt vid besiktningar och andra kontroller"

9 kap 14§
"Till kvalitetsansvarig får utses endast den som har fått godkännande (riksbehörighet) av ett organ som ackrediterats för detta ändamål eller den som byggnadsnämnden godkänt för visst arbete."


Utdrag ur BFS 1995:5 KA1 (Boverkets författningssamling)

1§ "För utförande av sådana uppgifter som anges i 9 kap 13§ i PBL skall den kvalitetsansvarige ha sådana kunskaper om och erfarenhet av projekterings-, bygg- och rivningsprocessen att denne på ett tillfredsställande sätt kan följa upp kontrollen av ett byggprojekt."

9§ " Sökanden skall ha dokumenterad kunskap om PBL och Lagen om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk m.m."

10§ " Kunskaperna om bygglagstiftning kan ha förvärvats genom yrkeserfarenhet eller utbildning. Sökandes kunskap skall dokumenteras genom särskild kunskapsprövning."

11§ "Sökandens lämplighet för uppgiften skall styrkas med tjänstgöringsintyg omfattande den senaste treårsperioden eller genom intyg av motsvarande slag från t.e.x. byggnadsnämnd"



Farmor anka, va?!
Att det sedan finns byggnadsinspektörer som är inkompetenta och opålästa och släpper igenom personer som inte motsvarar Boverkats krav innebär inte att kravspecifikationen är annan än den ovanstående.
 
Jaja, farmor Anka var väl att ta i... Vad jag ville komma åt var att många entusiastiska byggare lämnar över moment i byggandet som de själva med säkerhet skulle klara av om de: 1 trodde mer på sin förmåga att lära sig nya saker och lösa problem som uppstår samt 2: tog sig tid till att sätta sig in i ordentligt hur ritningar m.m. skall göras. Slå ett slag för "gör-det-självaren" helt enkelt. Man skall inte låta sig avskräckas av andra som talar om för en att "det där klarar du aldrig av själv" o.s.v. Har själv fått höra det alltsedan jag började skissa på vårat hus, och jag har klarat bra mycket mer än vad jag trodde från början var möjligt. DÄRMED INTE SAGT ATT MAN INTE SKALL ANLITA PROFFS NÄR DET BEHÖVS! Någon annan på forumet har myntat begreppet "framåtanda i kombination med inkompetens" är livsfarligt - och det är det ju helt klart. Men balansen får man hitta själv, mellan expertifieringen och gds-klanteriet. Min svåger började skissa på sitt hus samtidigt som vi. De anlitade arkitekt och byggfirma till sitt bygge. Arkitekten hade mycket bestämda uppfattningar om hur svågern borde vilja bo, så där blev det mycket sura miner och tidsödande tjafs. När de skulle få tag på entrepenörer var det likaså segdragna anbudsförfaranden, och slutligen när bygget väl satte igång - ett halvtidsjobb att få dit dem för att göra färdigt huset i tid (trots kontrakt om färdigställande m.m.). När jag sett hur dom slitit med konsulter och hantverkare inser jag att de får lägga ner enormt mycket energi på att bara tjata och bråka, energi som de kunde använt till att skaffa sig egen färdighet på området och sedan lösa problemen själva - åtminstone en del av dem.

Sedan finns det en lagstiftning om ka så klart, vilken tillämpas på kommunkontoren - ibland uppenbarligen i lagstiftningens gråzoner. Min kompis som blev Ka hade ingenjörsutbildning och dokumenterad erfarenhet av byggande, så han blev godkänd utan att vara certifierad. Brottsligt eller inte, inte vet jag - men vad jag är säker på är att han inte behöver göra mer än att skriva under papper, eftersom jag klarar av kvalitetskontrollen själv. Jag har själv, och genom bekanta, erfarenhet av Ka som inte gjort ett sketet dyft och sedan håvat in 20-25 tusen. Andra har haft Ka som lagt sig i en massa saker som går utanför deras ansvarsområde och sedan tagit extra betalt för detta.

Lärdomen? Själv är bäste dräng?!
 
alen: Berätta gärna vad det är du från början inte trodde du skulle kunna lära dig. Jag håller med om allt du säger utom en sak, att en arkitektritning skulle vara mer värdefull än en konstruktionsritning. Utseendet är förstås viktigare än en lista upprepningar gips, plyfa, regel, gips, plyfa, regel, är det så du menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.