Hej.
Jag bor i en 70 tals villa. Villa är otät och det drar kallt lite här och var. Jag har en fundering om att förbättra situationen något. Men först vill jag höra så jag inte eventuellt skapar mig något nytt problem. Te x så har man ju hört talas om de som satt in nya fina 3 glas fönster och ett år senare så är hela vinden täkt med Micro bakteriell påväxt och sådant vill man ju undvika.

Min tanke är att täta till mellanbjälklaget ute i kattvinden. För vinden blåser ju rakt igenom idag och det drar kallt vid alla strömbrytare i innerväggarna och vattnet i badrummet är mycket kallt när det stått stilla en tid för rören går ju genom mellanbjälklaget.
Så det jag funderar på att göra är att ta asfaltsboard som jag sågar till i passande bitar och sätter ute i kattvinden mellan takstolarna, bottenvåningens tak och regeln till övervåningens stödbensvägg. Hänger ni med eller ska skissa till en ritning?
Sen för att få så tätt som möjligt foga med fogskum runt om.

Detta kommer då i min mening att stoppa vinden från att blåsa rakt igenom och ständigt kyla ner huset. Men som sagt är det någon som vet om jag kommer skapa ett nytt problem?

Fredrik
 
Jag har ett liknande problem. Mellanbjälklaget är askallt och fungerar som en kylfläns när det blåser. Däremot är det isolerat mellan kattvind och innervägg. Isoleringen sitter i kattvinden. Så det hjälper kanske inte så mycket.
Eftersom mina kattvindar är onpå mellanbjälklaget tror jag att vnden letar sig min i bjälklaget utifrån direkt. Jag har t o m bytt fasad på vindsidan men har inte hjälpt. Det finns nån springa där som jag inte hittat.

Lycka till!
 
Ja jag får nog ge det ett försök, för det går nog mycket värme till spillo så som det är idag.
Men är det ingen som vet om det kan ställa till med problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.