Ska börja fräscha till tvättstugan i källaren som taket ser ut så här i, hur ska man få det slätt?
Ska man spackla över allt? Skrapa bort allt och sedan spackla? Vill helst slippa sätta nytt innertak men kanske är det bästa, smidigaste?
Tar gärna emot tips vad som kan tänkas vara bäst?
 
  • Gamla vita väggar och tak med spindelnät, litet fönster, reflekterande lampa, sprickor och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med strukturerad yta, belysning, del av interiör, takhörn och vägg synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är målare och kan spackla ja. Annars regna ner lite och sätt takgips eller panel.
 
Vill helst inte sänka taket, får försöka mig på att skrapa och spackla. Något speciellt spackel man bör köra med till tak?
 
H hedstrom skrev:
Vill helst inte sänka taket, får försöka mig på att skrapa och spackla. Något speciellt spackel man bör köra med till tak?
kör rullspackel grov, rulla upp de på taket och sen släta med spackel modell större! De fixar du.

mvh målaren
 
Vad är det för fel? Själv tycker jag taket har lite liv. Måla om och fräscha upp runt fönstret hade jag nöjt mig med.
Blir ett väldigt jobb i mina ögon att bredspackla det där taket...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Efter en närmare titt ser det nästan ut som taket är putsat, är det vanligt att man gör så? Känns som det här projektet blev mycket större än väntat. Antar att man inte bara kan spackla över allt med vanligt spackel och måla då?
När jag gjorde hål i taket ser det nästan ut som det gjorde på en del väggar i källaren där jag fick knacka loss allt och putsa om.
 
  • Texturerad takyta, synligt hål, eventuella reparationsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det för fel? Själv tycker jag taket har lite liv. Måla om och fräscha upp runt fönstret hade jag nöjt mig med.
Blir ett väldigt jobb i mina ögon att bredspackla det där taket...
Det skulle man kunna nöja sig med men tanken är att putsa om väggar och dra om elen och då skulle jag vilja ha ett tak som ser okej ut med.
 
K
H hedstrom skrev:
Efter en närmare titt ser det nästan ut som taket är putsat, är det vanligt att man gör så? Känns som det här projektet blev mycket större än väntat. Antar att man inte bara kan spackla över allt med vanligt spackel och måla då?
När jag gjorde hål i taket ser det nästan ut som det gjorde på en del väggar i källaren där jag fick knacka loss allt och putsa om.
Det där kan bli svårt att spackla slätt för en som inte är van, sen lite släpljus på det så blir det ju inte lättare.
Ser ut som det är betongtak.
Kanske blir snyggare med gipsskivor.

Edit: såg att du inte ville gipsa, då blir det skrapning och sen nåt grovspackel på det.
 
H hedstrom skrev:
Ska börja fräscha till tvättstugan i källaren som taket ser ut så här i, hur ska man få det slätt?
Ska man spackla över allt? Skrapa bort allt och sedan spackla? Vill helst slippa sätta nytt innertak men kanske är det bästa, smidigaste?
Tar gärna emot tips vad som kan tänkas vara bäst?
Varför ska du ha det slätt? typiskt i-landsproblem.
Fram med rollern och måla om bara, det finns säkert betydligt viktigare saker att lägga pengarna på!
 
  • Gilla
Våga och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Varför ska du ha det slätt? typiskt i-landsproblem.
Fram med rollern och måla om bara, det finns säkert betydligt viktigare saker att lägga pengarna på!

För att jag tycker det är skitfult som det är nu, och blir knappast bättre när man sliter ner alla kablar som går i taket.
Speciellt dyrt borde det inte bli att fixa taket men desto mer jobb skulle jag tro.
Hade jag haft ett rosa hus fast färgen ser bra ut och håller i säkert 10år så hade jag ändå målat om det pga att jag inte skulle vilja ha ett rosa hus.
Alla tänker olika och bryr sig om olika saker.
 
H hedstrom skrev:
För att jag tycker det är skitfult som det är nu, och blir knappast bättre när man sliter ner alla kablar som går i taket.
Speciellt dyrt borde det inte bli att fixa taket men desto mer jobb skulle jag tro.
Hade jag haft ett rosa hus fast färgen ser bra ut och håller i säkert 10år så hade jag ändå målat om det pga att jag inte skulle vilja ha ett rosa hus.
Alla tänker olika och bryr sig om olika saker.
Vad spelar det för roll i en tvättstuga? Är man "nojjig" så kan man säkert irritera sig på taket men varför lägga ner pengar på ett tvättstugetak? (sen har man obegränsat med pengar så kan man ju fixa allt man irriterar sig på.)
 
Jag hade reglat ner lite och satt färdigmålade takskivor.. men jag tycker spackling är väldigt tråkigt...
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag hade reglat ner lite och satt färdigmålade takskivor.. men jag tycker spackling är väldigt tråkigt...
Vill helst ha kvar takhöjden men vill inte att det ska se ut som nu så är väl bara börja skrapa och spackla.
 
det finns säkert en anledning att taket målades med struktur. Det är troligtvis mycket ojämnt i ytan och man maskerade detta med struktur. Det blir en uppförsbacke att få det slätt och fint som i ett vardagsrum. Lyckas man inte med spacklingen så brukar det bli värre och ojämnheter syns tydligare är det är nu.... men du har blivit varnat redan :). Hoppas jag har fel.
Skulle gärna se resultat av spacklande som du är nöjd med....
 
  • Gilla
hedstrom
  • Laddar…
G gaia skrev:
det finns säkert en anledning att taket målades med struktur. Det är troligtvis mycket ojämnt i ytan och man maskerade detta med struktur. Det blir en uppförsbacke att få det slätt och fint som i ett vardagsrum. Lyckas man inte med spacklingen så brukar det bli värre och ojämnheter syns tydligare är det är nu.... men du har blivit varnat redan :). Hoppas jag har fel.
Skulle gärna se resultat av spacklande som du är nöjd med....
Så är det nog, väldigt ojämn och ful struktur iaf
Ska börja på tisdag när jag har tid och dra bort elkablar och försöka fräscha till de värsta ojämnheterna och hål. Det får väl bli att behålla strukturen men fräscha till den lite.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.