Hej!
Har precis fått analysprovet klart från min golvmatta att det är asbest i den, en så kallad asbestmatta. Hur frigörs asbesten från mattan? När man skär i den som jag gjort eller om den slipas? Jag har skrurit ut en bit matta och undrar om jag har blivit utsatt av asbest? Vad är bäst att göra? Låta matta var eller riva bort den? Hur gör jag med ”hålet” där jag skurit bort mattan? Utsöndrar den asbest om jag lägger klickgolv direkt över den? Se bild!
 
  • Skadade, avskalade tegelmönstrade vinylgolv vid ett dörrhörn med synlig undertext och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Asbestfiber, osynliga, frigörs när man skär, slipar etc. i mattan.
Ja, det är troligt att du fick i dig en liten ofarlig mängd asbest när du skar i mattan, om du inte hade ansiktsmask och inte såg till att minimera mängden fiber som kunde spridas.

Det frigörs inga fibrer om mattan får vara ifred under ett golv. Det är vanligt att man låter asbesthaltiga mattor ligga kvar. Hålet kan fyllas ut med masonitskiva om det är minst 3 mm djupt och annars med 2 lager lumppapp.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Asbestfiber, osynliga, frigörs när man skär, slipar etc. i mattan.
Ja, det är troligt att du fick i dig en liten ofarlig mängd asbest när du skar i mattan, om du inte hade ansiktsmask och inte såg till att minimera mängden fiber som kunde spridas.

Det frigörs inga fibrer om mattan får vara ifred under ett golv. Det är vanligt att man låter asbesthaltiga mattor ligga kvar. Hålet kan fyllas ut med masonitskiva om det är minst 3 mm djupt och annars med 2 lager lumppapp.
Tack för svar Birgit! Mattan gör sej inte hälsofarlig bara den får ligga still? Så då kan jag lägga klickgolv över?
 
BirgitS
Precis, när mattan är ifred under ett klickgolv lossnar inga asbestfiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.