Jag har kommit över en tomt via den lokala tomtkön vilket är mycket glädjande.
Dock så är jag i den situationen att jag ska flytta till en annan stad och bo där de närmsta 5 åren, sedan kommer jag tillbaks och bygger mitt drömhus på min drömtomt :p

Dock så är problemet att enligt reglerna så måste jag ha gjort grunden klar inom 1 år, först då betalar jag avgiften för tomten till kommunen och den blir min.
Men jag vill inte bygga huset nu och ligga och betala räntor på stora pengar i 5 år.

Så min fråga är, kan man göra markarbetet på tomten och göra grunden klar och sedan vänta 5 år med att bygga huset?
Vad är nackdelarna?

En nackdel är ju att jag redan nu måste bestämma formen på huset (eller åtminstone plattan) men det kan jag överleva tror jag.
Tacksam för alla svar i denna något knepiga situation.
 
Hur funkar det med bygglov? Ska det inte vara färdigställt inom ett visst antal år?
Om det ligger i närheten av grannar så är det ju inte så schysst mot dem att de ska behöva bo bredvid en vildvuxen ödetomt med en grund.

Tror i övrigt inte att grunden mår så bra av det. Dessutom tror jag att du kommer att ha ändrat dig på ett antal punkter efter fem år när du ska bygga huset.

Tror inte att det är en så bra ide på det stora hela.

/John
 
  • Gilla
Vick Gul och 1 till
  • Laddar…
john_l skrev:
Hur funkar det med bygglov? Ska det inte vara färdigställt inom ett visst antal år?
Om det ligger i närheten av grannar så är det ju inte så schysst mot dem att de ska behöva bo bredvid en vildvuxen ödetomt med en grund.

Tror i övrigt inte att grunden mår så bra av det. Dessutom tror jag att du kommer att ha ändrat dig på ett antal punkter efter fem år när du ska bygga huset.

Tror inte att det är en så bra ide på det stora hela.

/John
Bygglovet hade jag inte tänkt på alls :(

Jag googlade lite och fick fram att efter erhållet bygglov så måste byggnationen påbörjas inom 2 år och slutföras inom 5 år från beslutsdatumet.
Men bygglovet kan ju också förlängas har jag förstått.

Men om man köper tomten och ansöker om ett bygglov för ett vanligt hus på en fyrkantig platta.
Sedan 5 år senare när man ska bygga på riktigt så ritar man ett nytt hus som passar på grunden som redan finns, ansöker om nytt bygglov och kör. Borde funka?

Jag antar att man inte åker på ngt "straff" av ngt slag om man inte fullföljer byggnadslovet inom de 5 år som sätts upp?

Att granna störs av det tror jag inte faktiskt.

Av vilken anledningen menar du att grunden inte skulle "må så bra av det"?
 
Jo du får ett straff i form av att bygglovet blir ogiltigt, du måste söka nytt bygglov, till full kostnad (kan handla om uppmot 50 000). När bygglobvet gått ut utan att du fullföljt bygget så är du åtminstonde rent hypotetiskt skyldig att riva det som är byggt, återställa tomten till ursprunget.

Har du riktigt extrem otur så får du inget bygglov när du söker andra gången. Det är dock väldigt osannolikt iom. att jag antar att en tomt du får från kommunen har en någorlunda ny detaljplan kopplad till sig. Det som kan hända är att man plötsligt kommer på något skäl för byggstopp i ett område. Typfallet är väl om ex en flygplats bygger en ny bana i den riktningen, eller om en stor industri med miljörisker förläggs till området. Men kan också handla om en vägutbyggnad.
 
att färdigstlla en grund, och låta den stå där i 5 år, funkar inte, den kommer att bli full av växter, såvida du inte också gjuter en platta. Annars är det som nämns ovan, angående 5 år till färdigställande, med kanske mindre avvikelse== sjukdom, dödsfall etc.
 
Det behövs inte bygglov för att gjuta en platta så om du tror dig veta att du får bygglov för huset så kan du ansöka om bygglov när det är dags att bygga.
 
hempularen skrev:
Jo du får ett straff i form av att bygglovet blir ogiltigt, du måste söka nytt bygglov, till full kostnad (kan handla om uppmot 50 000). När bygglobvet gått ut utan att du fullföljt bygget så är du åtminstonde rent hypotetiskt skyldig att riva det som är byggt, återställa tomten till ursprunget.

Har du riktigt extrem otur så får du inget bygglov när du söker andra gången. Det är dock väldigt osannolikt iom. att jag antar att en tomt du får från kommunen har en någorlunda ny detaljplan kopplad till sig. Det som kan hända är att man plötsligt kommer på något skäl för byggstopp i ett område. Typfallet är väl om ex en flygplats bygger en ny bana i den riktningen, eller om en stor industri med miljörisker förläggs till området. Men kan också handla om en vägutbyggnad.
Det låter ju inte som ett trevligt straff iof, även om det inte är hela världen med 30-50.000 i avgift för att vänta med mitt bygge 5 år.
Det man är rädd för är förstås som du skriver att man inte skulle få ett nytt bygglov.
Men detta är samtidigt på en tomt i ett tätbebyggt område som planerats just eftersom de ska byggas hus på allt tomter. Enda anledningen till att de skulle neka skulle väl isf vara att dom blir snea på ngt sätt, att de inte skulle uppskatta att tomten bara stod i 5 år.
Vägutbyggnad, flygplats eller liknande är det inga risker för.
 
saturnus skrev:
att färdigstlla en grund, och låta den stå där i 5 år, funkar inte, den kommer att bli full av växter, såvida du inte också gjuter en platta. Annars är det som nämns ovan, angående 5 år till färdigställande, med kanske mindre avvikelse== sjukdom, dödsfall etc.
Hej! Tack för ditt inlägg.
Ursäkta min okunskap men jag har inte förstått förrän nu att det är skillnad på gjuta en platta eller färdigställa en grund ;)
Att färdigställa en grund innebär vaddå egentligen? Att man plattar till marken och dränerar tomten så att man ska kunna gjuta plattan där sen?

Det står i reglerna att man måste gjort en grund för permanent boende.
Innebär det då att man slipper gjuta marken så är det ju positivt, ju mindre arbete och pengar jag behöver lägga i detta skede och ju större valfrihet jag har om 5 år = ju bättre! d^_^b

Ser du några andra problem med grunden än att det kan börja växa ogräs och liknande, för det kan man ju ta bort till en inte alltför stor kostnad 5 år senare.
 
injonil skrev:
Det behövs inte bygglov för att gjuta en platta så om du tror dig veta att du får bygglov för huset så kan du ansöka om bygglov när det är dags att bygga.
Där kom ett inlägg som tände hoppet d^_^b

Hur säker är du på att inga bygglov behövs för att gjuta en grund?
Slipper man bygglovskostnad så är det ju bra dels för att man slipper utgiften men även att det är större chans att få igenom nästa bygglov eftersom det helt enkelt är det första bygglovet.

Förhoppningsvis så behöver jag ju inte ens gjuta en grund, då är min valfrihet i princip obegränsad om 5 år när huset ska byggas.

Måste jag gjuta en grund så måste jag ju anpassa mig till befintlig grund vilket gör att valfriheten begränsas rejält.

En tanke som jag har är att man kan gjuta en mindre grund till en början som man sedan kan bygga på om 5 år när huset ska upp, skulle det funka eller vilka nackdelar finns med detta?
 
Kan du inte prata med kommunen om att få någon slags dispens?

Att på ett område som du pratar om böja på regler och bråka lite med kommunen kan nog leda till problem. En enda paragrafryttare till granne och du har problem direkt.

Om du inte har ekonomin att om det skiter sig bygga inom dessa 5år så skulle jag nog inte chansa.
Det kan säkert gå bra men hur kul är det att stå där efter 2års bråk och kommunen har återtagit tomten?
 
Suhagg skrev:
Kan du inte prata med kommunen om att få någon slags dispens?
Ett alternativ förstås men jag tror det är lönlöst dessvärre.

Suhagg skrev:
Att på ett område som du pratar om böja på regler och bråka lite med kommunen kan nog leda till problem. En enda paragrafryttare till granne och du har problem direkt.
Så kan det vara, men jag tänker samtidigt om jag hade byggt ett hus och den närmsta grannen låtit tomten vara några år så skulle jag nästa bara vara tacksam för att man slipper insyn några år.

Suhagg skrev:
Om du inte har ekonomin att om det skiter sig bygga inom dessa 5år så skulle jag nog inte chansa.
Det kan säkert gå bra men hur kul är det att stå där efter 2års bråk och kommunen har återtagit tomten?
Det är ju det man är rädd för helt klart. Det vill ju till att man hittar ett vattentätt system, dispens skulle ju vara ett alternativ.


NJjajja
 
cola99 skrev:
Så kan det vara, men jag tänker samtidigt om jag hade byggt ett hus och den närmsta grannen låtit tomten vara några år så skulle jag nästa bara vara tacksam för att man slipper insyn några år.

NJjajja
Dina värderingar och en grinig grannes är nog tyvärr inte lika:cool:
Är med i en bostadsrättsförening där vi i några år fått upp frågan några gånger vad som händer i en liten butik med ett enda skyltfönster ut mot gatan med brun papp på fönstret.

Dvs den står oanvänd som butik men någon har köpt lokalen och betalar avgift för den. Men pensionärerna undrar om man verkligen får göra så d^_^b

Att i ett område med nybyggda hus ha en tomt stå öde tror jag garanterat kommer ställa till det. Någon ringer kommunen och undrar varför inget händer. Vips så är hjulen i rullning. Det ser illa ut när deras vänner kommer på besök och ska få en visning i deras nya hus med utsikt mot en ödetomt.
 
Skall du gjuta en betongplatta & låta den stå i 5 år så bör du lägga
till lite klassningar på betongen, så att den inte fryser, spricker mm.
-Inte så svårt egentligen, prata bara med en kunnig betongare...

Du åker även på att markisolera lite extra runt huset för att
undvika tjällyftning, utkragning med markisolering skall i princip
alltid göras ändå, men om huset (grunden) skall stå ouppvärmd
så måste du öka på denna utkragning något.
(Läs Isovers broschyr om tjälisolering)
 
Lägg ut några stenar på backen och säg att det är din Grund!

Jag skulle absolut inte göra en riktig grund och låta den stå i 5 år.

Mats
 
Den stora risken är kanske att den som stod just efter dej i tomtkön och vill bo i samma område upptäcker att nån har en obebyggd tomt där. Denne någon kan då dra igång nån process hos kommunen för att få bygga där själv istället. :(
Jag skulle göra som "hakaner" beskriver, gjut plattan klar så är Du på gång sen blev Du plötsligt tvungen att flytta pga jobbet så det blir ett litet uppehåll i byggnationen tills Du kommer hem igen. ;)

Fast så skulle jag aldrig göra, vem vet hur livet ser ut om 5 år??? Jag skulle antingen bygga mej ett hus där och bo i det eller flytta och bo nån annanstans.
Men vi är olika vi människor :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.