Jag har nu en hyfsad plan och "grovplanerad" tomt i Järna som jag ska rulla gräsmatta på. Det kommer behövas blandas i sand i lerjorden och sedan läggas på matjord och kanske lite sand igen, sedan ska gräset rullas. Rullningen tänkte jag göra själv med några vänner, men tänkte ta hjälp av proffs med förarbetet. Nu visade det sig bli rätt dyrt att ta dit folk med maskiner som kostar massor..... Är det någon som tror att man själv skulle klara av att hyra en bobcat och köra ut matjord och sand själv...?
 
Jag tror inte det är några problem. Vi hyrde grävmaskin i samband med vår dränering, det var skitkul.

/zeb
 
Köra själv... Det beror på hur förutsättningarna ser ut (och dina krav på resultatet). Är det en jämn och fin tomt från början så går det kanske att använda en skopa för att föra ut sand/jord. Men den minsta kupering (eller gropar) kräver att du har en grävskopa (utöver lyftskopa) som kan manövreras i alla tänkbara ledder. En 'grävare' som har både grävaggregat och planeringsskopa (guld värd när du skall portionera ut sanden) är att rekommendera istf en vanlig bobcat. Är du inte pedant eller extra petig med resultatet så kan du klara mycket av markarbetet själv med denna maskin. Om du är ute efter ett proffsresultat så krävs det - hör och häpna - att du anlitar ett proffs! ;-)
 
Jag tror inte heller det är några problem att göra det själv.Vi gjorte också det själva när vi dränerade. Det är ju bara att värma upp innan du "kör" hårt.. :p
Min pappa är grävmaskinist så han sa att vi skulle klara det..o det gjorde vi

Lycka till!
 
Det är klart att du kan göra det själv.

Använd maskinen för att köra fram massorna och lägga dem lite grovt. Vill du sen ha ett kanonresultat så tar du lite spilvirke och gör käppar av. På dessa märker du ut den tänkta nivån på din fyllning. Sen är det bara att ta en kratta och justera in allt på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.