Jag kommer att vara ensam hemma nästa vecka, eftersom jag börjar jobba och hustrun kommer att vara på landet med ungarna. Då behövs ett trevligt projekt! Jag har en del bonnsågad björk 2"6 som har legat på tork för att användas till en limfogskiva som jag skall ha till min arbetsbänk. Måtten blir 1700x650x60.

Nu har det visat sig att virket är för krokigt och vridet för att bara klyva upp det i lämpliga remsor och limma ihop dem. Därför är planen att kapa bort det som är dåligt, klyva ned till remsor ca 22x65 och göra en fingerskarvad limfogskiva av detta. Jag hade tänkt mig att kapa med gersåg, klyva med bandsågen, rikta och plana med hyveln, fräsa fingarskarvar i fräsbord och limma med UF-lim i Planopressarna. (UF= Urea-Formaldehyd). Jag kommer troligen att göra skivan i två eller tre delar för att kunna planhyvla delarna innan jag slutligen limmar ihop dem med dominos som styrning.

Frågan är nu i vilken ordning jag skall göra momenten, eller egentligen hur jag skall göra med fingerskarvningen. Hur brukar man göra? Limmar man fingerskarvarna samtidigt som man limmar själva skivan? eller innan man planhyvlar remsorna för att inte få "snipe" vid fingerskarven?

Lite tips och råd, tack!
 
Det där har jag också funderat över, men aldrig tagit reda på...
 
Senast jag var på en limfogsfabrik så var turordningen:

Kapa
Fingerskarva spillet
kapa det fingerskarvade
limfoga
slipa

Men detta är industriell tillverkning... handarbete kan man trixa lite mer
 
Man måste rikthyvla en sida att ha som riktsida vid fingerfräsningen, annars så riskerar man att det blir lika vint och skevt igen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.