Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Finns det några hinder mot att jag som privatperson skulle (utan någon som hellst elutbildning) göra endel av elinstallationen i mitt nybygge själv. Det jag tänker mej göra:
- Dra rör färdig med tråd
- Sätta dosor i väggen
- Göra datanätverk helt själv
- Göra telefonnät
-Dra tråd samt montera deccare till larmet.
- Förbereda elcentral, montera elskåpet.
Detta efter en elritning gjord av person som arbetar med detta.
Tanken är att behörig elektriker sedan får koppla elcentral samt montera uttag och brytare.
Finns det några problem med detta lagmässigt eller är detta sådant som ej behörig kan utföra? Tror in att det finns elektriker som godtar att göra resterande montering?

Sista funderingen är ungefär hur många timmar skulle jag kunna spara elektrikern på om man säger att jag gör detta själv? Huset är ett vanligt enplanshus med väldigt standardmässig el. ca 150kvm boyta. Förstår att det är svårt men vill ha en höftning från någon som vet eller tror sig veta.
 
Jag kan väl svara på några av frågorna. Datanät och telefon kan du göra hur du vill med. Larmet är jag lite osäker på, det kan ju vara en försäkringsfråga? Har dock ingen erfarenhet av det. Att lägga rör är behörighetskrävande. MEN, om du kontaktar elektrikern så är det inte alls omöjligt att han låter dig hjälpa till. Det beror ju lite på hur mycket erfarenhet du har och hur mycket/lite jobb elektrikern har. Börja i alla fall inte på något som elektrikern sedan skall slutföra utan att fråga honom.
 
Du kan ju läsa någon av de 300 likadana frågor här på forumet och se vad för svar de fick :)

Kan sammanfatta de med att innan du gör något själv, kontakta elektrikern som du har tänkt ska koppla ihop de hela och kom överens med honom vad du kan göra själv.
 
Som sagt är det relaterat till 230V så är det behörigtskrävande. Dvs även att sätta dosor och dra tomma rör. Det är det formella regelverket sen är det som sagt en fråga om vad du och din elektriker kommer överens om.

Larm beror på försäkringsbolagets krav, om de kräver en installatör elle om du får göra det själv. Tele och data är fritt fram
 
Som sagt, hör med din elektriker och om han vill göra det själv så byter du elektriker ;)

Ärligt talat, det är ganska lätt att dra rör, tråd, montera central och sätta dosor, och det finns maaaaaaaassor av tid/pengar att tjäna. Jag ser inga som helst problem med det - så länga elektrikern kopplar alltihop.
 
Än en gång, det svåra är INTE att koppla, utan att dra alla rör rätt och placera dosorna rätt så att man kan få en fungerande anläggning. Ett mycket vanligt "fel" som nybörjare gör är att man "överarbetar" rörläggningen och använder på tok för mycket matr. och får till en rörig anläggning.
 
Jag förstår va du menar elmont, men om man överarbetar och drar några rör för mycket så är väl inte det hela världen, eller om rören inte ligger helt enligt det perfekta systemet. Man måste ju konsultera sin elektriker så man inte glömmer något, eller drar åt skogen fel - och för den delen gör det på ett så bra sätt som möjligt. Självklart ska det också gå att dra tråden lätt i rören så att det går att dra nytt när det är dags.

Jag hävdar ändå att det är ganska lätt och att det utan tvekan är värt tiden att göra det själv. Skulle det bli lite galet får man väl göra om det, det är ju bara att se til att väggarna inte är igenbyggda och att min INTE kopplar elen själv.
 
En fråga bara: Varför är det så viktigt, enligt dig, att inte koppla in elen själv? Det är olagligt oavsett om man gör det eller ej.
 
BobbyEwing skrev:
En fråga bara: Varför är det så viktigt, enligt dig, att inte koppla in elen själv? Det är olagligt oavsett om man gör det eller ej.
Därför att det kan gå riktigt åt he...te om man kopplar fel.

Jag ser det som en del av mitt husbygge, som jag är byggherre över på pappret, så det är också mitt problem om mina rör inte ligger perfekt, eller om dosorna kommer på 110 eller 100-höjd.
 
Men en bygg herre ska ju inte fuska med eldragningar...

Men snacka med elis först...
 
rayden>Ett förslag...
Eftersom du vill ha en elektriker för att färdigställa det så prata med honom innan du börjar dra några rör etc.
Är väggarna öppna, hål i reglar gjorda o s v så tar det inte speciellt lång tid för en elektriker att dra rören och sätta dosorna.

Vet du bara exakt var du har tänkt dig att ha uttag, brytare, central o s v så diskutera lite med elektrikern, har elektrikern mycket att göra så kanske han gladeligen låter dig dra rör och sätta dosor, om inte så tar det inte så lång tid för honom om allt är förberett för rördragning.

Det är enklare för honom att dra tråd sen med om han vet hur det är tänkt att dras, man tänker ofta olika och risken är rätt stor att det tar tid för honom att förstå hur du tänkt om du drar rören själv utan att diskutera med honom först.

/Kent
 
Vill du hålla nere kostnader så STÄDA och håll rent på bygget så att man kan komma fram, dra rör och sätter dosor gör en elektriker på 2 -4 dagar och då ligger alla rör rätt och dosorna sitter på rätt ställe. Så om du drar rören och du inte gör ett enda fel kan du ju spara några kronor men ett litet fel kan ta många timmar att fixa.
 
el_richard skrev:
Men en bygg herre ska ju inte fuska med eldragningar...

Men snacka med elis först...
Som jag skrev tidigare handlar det om att konsultera sin elektriker. Det handlar definitivt inte om att fuska med eldragnignen!!! Jag ser ingen anledning till att använda elis till att göra de enkla bitarna, han får ta hand om det som det krävs en utbildning för och som man därför inte ska göra själv.

I mitt fall är det inga konstigheter. Jag berättar för elis vad jag vill ha för elistallationer, han kommer med ytterligare förslag, och sedan pratar vi om vilket sätt som är det bästa att dra rören på. När rören är dragna berättar han vilka trådar som ska dras, och när allt är klart kopplar han alltihop.

Fusk?
 
Olagligt i alla fall och om man sen ser det som fusk beror på vad man väger in i ordet fusk.
 
Lär dessutom ta ett tag för elektrikern att förklara hur allt skall dras med *ler lite*

Men du Bödde, menar du verkligen på fullt allvar att det inte behövs någon utbildning för att dra rör och trådar i dessa? Och i så fall om det nu inte behövs utbildning så varför skall elektrikern behöva berätta vilka trådar som skall dras? Jag får ingen logik i ditt resonemang här.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.