Jag har ett garage i en tvåvånings länga med flera garage i två våningar i en sluttning. Mitt är i nedervåningen.

Bakväggen vetter mot mark och är av betong. Taket är betongplattan som är golv för garage i övre planet. Golvet är en betongplatta mot mark, antagligen med lite luft/stenskravel under.
Sidoväggarna är av gasbetong, c:a 120 mm tjocka. Inne i ett av hörnen är en ventilationstrumma till upp över tak genom våningen ovanpå.

Nu vill jag balka av 1,5 meter längst in med isolering så jag kan förvara frostkänslig färg mm, och att kunna jobba lite där ibland.

Jag tänkte regla upp bakvägg och taket samt lägga in 40 mm frigolitsiolering med platonmatta mot bakvägg och tak och bara ha platonmatta och 40 mm frigolit lagt som flytande golv. Golvet skall tåla rätt tunga saker, typ 300 kg. Iden är att få en luftspalt mellan all betong och rummet som kan ventileras via ventilationstrumman i hörnet. (rummet självt ventileras mot garaget). Den nya delningsväggen med en dörr mot kalla garagedelen byggs också med reglar och frigolit.



Frågor:

Är principen OK?

Skall stålreglar användas?

Vilka vägg-, tak- och golvskivor skall användas, som även skall hålla för diverse krokar för verktyg, hyllfästen etc. och som dessuutom är motståndskraftiga för lite fukt då man inte värmer?

Behöver man isolera gasbetongen i sidoväggarna, eller isolerar de bra nog ändå för underhållvärme 10 grader på vintern och kortare perioder av 20 grader vid små projekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.