hej!

har 130 m2 garage som skulle behöva ett innertak.

det är 4,5 meter högt till tak

varmbonat ska det alltså bli

takstolarna är på cc600

vilken konstruktion skulle ni rekommendera?

det blir nog utanpåliggande el til takarmaturer etc.
 
Enklast (??) och faktiskt inte särskilt fult i en lokal som ett garage tycker jag att vanlig vit korrugerad plåt, typ TRP20 är. Man får upp stora ytor snabbt också.
 
iof, men hade faktiskt tänkt något gipsliknande.

på väggar blir det iaf osb och gips (kommer inte tvätta där inne)
 
Gles och gips är väl beprövat men vet inte om det blir jobbigt med så högt i tak, tänker främst på skivhissens maxhöjd. Annars mindre gipsskivor 1200*600 där endast skruvskallar spacklas
 
jag har funderat på dessa mindre gipsskivor, kortplank kallas de va?

tror det kan vara något faktiskt. och rätt lätt att montera på 1 person gissar jag?

jag har en svårflyttad ställning/plattform på 2x3 meter

så det vore kanon om man kunde göra mer eller mindre klart innan man flyttar den vidare...

så kortplank absolut, men det är ju rätt dyrt =/
 
Stämmer nog att de kallas kortplank, och ja, kvm priset blir något högre. Men du måste även tänka på hanteringen, vilken är mycket enklare med kortplank, du slipper dessutom spackla alla skarvar, vilket jag tycker är värt mycket!

Du skulle inte kunna sätta vridbara hjul på din plattform? Kostar lite men blir väldigt flexibel
 
jo man slipper spackla alla skarvar. så det lutar faktiiskt åt kortplank!

jag har monterat hjul på min ställning, men man måste ändå palla upp den om man ska klättra upp för annars håller de knappast..
det är 2 sektioner byggställning av stål som är ihopsatta med spännband så de väger en del.


men då kanske man ska ta och börja.

först plast på takstolarna

sen glespanel
men vilken dimension? 22x95?
ccmått??? cc300 borde bli bra till skivbredden 600?
 
22x95 cc300 blir bra
Jag skulle inte ha tagit mindre än 95 bredd. Har man 95 så behöver man inte sikta så noga vart man skruvar, vilket är skönt när man står där med skivan i ena handen och skruvdragaren i andra :)
 
Eftersom dina takstolar sitter så tätt kan du klart gå ner till mindre bredd än 95, men som ovan nämnt, ingen risk att missa träet.
 
Vad har cc-måttet på takstolarna med det att göra?
Har man 95mm gles så har man 47,5mm anliggande yta på varje skiva att skruva i.
 
blir nog 95 bredd... kostar bara ören mer.

är det skillnad på formvirke och ytterpanel?
på tex byggmax finns bara ytterpanel verkar det som..

vilket håll skulle ni satt plasten?

garaget är 9x14 meter

takstolarna är alltså 9 meter på cc600

jag har tänkt satt plasten i takstolarnas riktning

men rent praktiskt då..

kan man klippa till plasten först, säg 9,5 meter lång.

häfta fast den i ena sidan och spänna över den till den andra, eller blir det alldeles för lång sträcka med 9 meter? måste man häfta upp den "eftersom" då känns det som att det är svårt att få den rak och sträckt..

plastmomentet bävar jag mest för hahaaha :)
 
Brukar man inte skruva glesen vinkelrätt mot takstolarna? Hade det varit cc1200 hade 22*95 varit i minsta laget hade jag tyckt
 
maah maah skrev:
Vad har cc-måttet på takstolarna med det att göra?
Har man 95mm gles så har man 47,5mm anliggande yta på varje skiva att skruva i.
gissar att hade man haft cc1200 på takstolarna så måste glesen vara av grövre dimension för att inte taket ska hänga ner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.