Hallå !
Jag hade tänkt göra en hatthylla samt skoställ i t ex ek.
Någon här som har tips på snygga modeller eller ritningar ?

Jag har INTE MVG i träslöjd men kanske VG och en hög med verktyg. ;D Tänkte informera om det innan ni kommer med allt för avancerade förslag......... ::) ::)
 
Jag funderar på furu också, skrev ek för att skriva nå'tt.
Skulle vara lite roligt att sätta in fiberbelysning i hatthyllan/skostället...... :surprised: :surprised: :surprised:


Återkommer med ritning.
 
Jag bläddrade i vi i villa igår, och fasen, de hade ju snott min hall-lösning!  ;D ::)
(min ser möjligen lite mer amatörmässig ut...)

Vår hall är 117*40  (egentligen mer oregelbunden, men det behöver vi inte ta med här) på båda sidor om ytterdörren.
På båda sidorna ville jag ha hatthylla, så jag skruvade fast furulister längs väggarna som jag målade vita. Sen var det bara att lägga hatthyllan (oljade ekstavsskivor, hittade superbillig på k-rauta) på. Har inte bestämt om jag ska fixera dem i listerna ännu.
På ena sidan ville jag sen ha en sittbänk med plats för återvinning under (pappkassar), samma lösning här, lister skruvades i väggen och skivan på. Så även på andra sidan där jag har två skohyllor "ovanpå varandra". Som extra stöd blir det något liknande det på viivilla-bilden, men bara ett stöd i mitten på varje skohylla, sittbänken får 3 stöd (den delen är inte klar ännu).
Framför sittbänken har jag tänkt sätta något tygstycke för att dölja pappkassarna.

Sen köpte jag en stång och väggfästen i rostfritt från elfa tror jag, för galgar. Krokar att ha på väggen på andra sidan har jag inte hittat ännu.

Blir jättesnyggt och slukar massor.  :D
 
Har du fått några idéer? Jag är också inne på att göra egen hatthylla och skoställ.

Någon skrev ett exempel på att lägga eklister med mellanrum på skoställ. Vad för eklister, vart hittar jag sånna?

/Gammelmormor
 
Jag gjorde både hatthylla o skoställ själv med en köksbänkskiva av ek. Som modell har jag använt en hylla som heter "Hat rack" på room http://www.room.se/ en ett skoställ som heter "Shoe rack" också på room.

Hatthyllan gjorde jag av två ekskivor som sitter ihop i vinkeln med fem kraftiga vinkeljärn. Vinkeljärnen sitter i ett parti som är nedfräst. De syns inte eftersom de är på ovansidan o baksidan. Som knoppar använde jag köksknoppar jag hittade på Ikea och som stång använde jag ett handtag som jag hittade på Ikea som jag sågade av i ena änden.

Skostället gjorde jag av två ekskivor med 12 st helgängade stänger som jag köpte på biltema samt klädde dessa stänger med släta aluminiumrör med exakt rätt diameter. För att hålla fast gängstängerna så fästa jag kulmuttrar på utsidan - det blev mycket bra.

Både hatthyllan o skostället är mycket stabilt.
 
oki, vad vart slutpriset, om man får fråga?
du har inga bilder att dela med dig av?

/Gammelmormor
 
Inga bilder just nu, det beror på att vi är mitt i en ombyggnad o både hatthylla o skoställ är undanflyttat. Dock är det väldigt lika de som finns på rooms hemsida (förutom kulmuttrarna).

Slutsumman blev cirka 800 kr för både hatthylla o skoställ. Om jag hade köpt det på Room hade det kostat över 5000kr.

Det dyraste var ekskivan. Det går att köpa billigare, men då blir det inte lika tjockt.

Det jag var orolig för det var om hatthyllan skulle klara påfrestningarna med den konstruktionen, men tack vara överdimensionering av vinkeljärnen fungerar det utan problem.
 
Någon med fler idéer?
 
lastkaj skrev:
Jag gjorde både hatthylla o skoställ själv med en köksbänkskiva av ek. Som modell har jag använt en hylla som heter "Hat rack" på room [länk] en ett skoställ som heter "Shoe rack" också på room.

Både hatthyllan o skostället är mycket stabilt.

Lastkaj: tittade på Rooms sida och det var hur snyggt som helst ;D Gillade framför allt skostället.
Håller det att "stå" på ? Misstänker att barnen kommer att använda det som klätterställning när de skall plocka ner något....
 
Det håller nog för barn, men den håller inte för mig - 85kg. Jag tänker iallafall inte pröva.
 
skall göra denna i ek och rostfritt... egen design. På designstadiet fortfarande... http://www.bsldata.net/dropzone/ide.jpg

Överst är hatthylla med rostfritt rör och krokar i rostfritt
Under är en skohylla enligt samma design som hatthylla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.