Fick en idé om hur göra egen hålradsskena på en vanlig Festoolskena när jag läste att MattiasP:s gjort en egen i maskinfräsen med koordinatbord.
,
Skulle man inte kunna fästa ett långt plattjärn med en 5 mm nedåtriktad skruv i fräsen, placera fräsen på skenan, föra ned skruven i hål ett i en gammal garderobssida, fräsa ett hål, flytta till nästa hål, fräsa, flytta, fräsa, ja och så vidare. Det borde funka att få en perfekt hålrad om man ser till att ställraget är helt glappfritt. Eller vad tror forumet?
,
Skulle man inte kunna fästa ett långt plattjärn med en 5 mm nedåtriktad skruv i fräsen, placera fräsen på skenan, föra ned skruven i hål ett i en gammal garderobssida, fräsa ett hål, flytta till nästa hål, fräsa, flytta, fräsa, ja och så vidare. Det borde funka att få en perfekt hålrad om man ser till att ställraget är helt glappfritt. Eller vad tror forumet?
LR32 används för att (via en LR32 "adapter" och en handöverfräs) fräsa hål enligt det europeiska 32mm hål-rads-systemet. ÄR ganska säker på att man även kan fräsa hål för gångjärn med detta system.CCPusher skrev:
Ska man inte fräsa sådana hålrader så har man ingen nytta av en LR32-skena.
En annan idé skulle ju vara att låna en hålad skena och använda LR-32 setet för att göra en egen skena. Det enda svåra skulle vara att hitta ett lämpligt verktyg att montera i fräsen. Eller, som sagt, att gå till en mekanisk vekstad och erbjuda gubbarna en påse bullar för besväret.
Ser fram emot bilder phl!
Hur funkar det med fräsning av hål i aluminium med en spiralbit? (uppskärs)
Går det med lägsta hastighet och lite t-sprit som kylning?
Har själv lyckats fräsa fina spår i sågskenan då den var stöd för dominofräsen och jag stod o sov.
Hur funkar det med fräsning av hål i aluminium med en spiralbit? (uppskärs)
Går det med lägsta hastighet och lite t-sprit som kylning?
Har själv lyckats fräsa fina spår i sågskenan då den var stöd för dominofräsen och jag stod o sov.
OK, nu ska vi se. Insåg att mitt bygge inte direkt hjälper Pingler men jag slänger ändå upp de bilderna i fråga. Det jag har gjort är en snikvariant på Festools LR32-system som jag tycker kostar vansinnigt mycket pengar i förhållande till vad man får i rena prylar.
Detta är grundsystemet. Det består av en FS-1400 skena, en hålrad i 10mm MDF, en bottenplatta till OF1010 samt en sprint. På bilden syns även en "jigg" för att justera in hålraden mot kanten på skivan som ska borras.
Bottenplattan underifrån. Notera nylonskruvarna som justerar bottenplattans spel mot skenan samt de två pålimmade remsorna i bok som ger stöd åt bottenplattan när den förs på skenan. Festools skenor bygger ju 5mm, något som normalt kompenseras med "skon" på OF1010:an. Jag tycker inte stödet ger så bra stöd, därav mina remsor.
Tillvägagångssättet när jag ska borra är som följer. Först lägger jag ut skenan spå skivan där jag vill ha min hålrad. Centrup på fräsen hamnar 25mm från _aluminumkanten_ på skenan (precis som LR32). Därefter monterar jag hålraden på skenan samt passar in den kant i kant med skivan som ska borras. Hålraden är kapad 16mm från yttersta hålets centrum. Den tidigare nämnda jiggen kommer nu väl till pass. Hålraden spänns fast i skenan med två skruvar. Bottenplattan sätts på skenan och passas in mot första lämpliga hål i hålraden. Sprinten sätts i och man borrar första hålet. Eftersom OF1010:an kan manövreras med en hand så har man den andra ledig för att snabbt lyfta sprinten, skjuta plattan till nästa hål och sedan peta ner sprinten igen.
Sist (felfokuserad) bild på uppställningen.
Om man ska borra en längre hålrad sätter jag ihop två 1400-skenor. När jag kör sista hålet i hålraden slår jag av fräsen med stålet kvar i skivan, lyfter upp sprinten och flyttar hålraden och sätter i sprinten igen.
För att borra hålraden använde jag en vanlig väggskena till hyllkonsoller typ Elfa. De avlånga hålen sitter CC 32mm. Frässtålet vid borrning är Festools 5mm-stål från LR32-kittet. Repeterbarheten i min snik-LR32 är god.
Detta är grundsystemet. Det består av en FS-1400 skena, en hålrad i 10mm MDF, en bottenplatta till OF1010 samt en sprint. På bilden syns även en "jigg" för att justera in hålraden mot kanten på skivan som ska borras.
Bottenplattan underifrån. Notera nylonskruvarna som justerar bottenplattans spel mot skenan samt de två pålimmade remsorna i bok som ger stöd åt bottenplattan när den förs på skenan. Festools skenor bygger ju 5mm, något som normalt kompenseras med "skon" på OF1010:an. Jag tycker inte stödet ger så bra stöd, därav mina remsor.
Tillvägagångssättet när jag ska borra är som följer. Först lägger jag ut skenan spå skivan där jag vill ha min hålrad. Centrup på fräsen hamnar 25mm från _aluminumkanten_ på skenan (precis som LR32). Därefter monterar jag hålraden på skenan samt passar in den kant i kant med skivan som ska borras. Hålraden är kapad 16mm från yttersta hålets centrum. Den tidigare nämnda jiggen kommer nu väl till pass. Hålraden spänns fast i skenan med två skruvar. Bottenplattan sätts på skenan och passas in mot första lämpliga hål i hålraden. Sprinten sätts i och man borrar första hålet. Eftersom OF1010:an kan manövreras med en hand så har man den andra ledig för att snabbt lyfta sprinten, skjuta plattan till nästa hål och sedan peta ner sprinten igen.
Sist (felfokuserad) bild på uppställningen.
Om man ska borra en längre hålrad sätter jag ihop två 1400-skenor. När jag kör sista hålet i hålraden slår jag av fräsen med stålet kvar i skivan, lyfter upp sprinten och flyttar hålraden och sätter i sprinten igen.
För att borra hålraden använde jag en vanlig väggskena till hyllkonsoller typ Elfa. De avlånga hålen sitter CC 32mm. Frässtålet vid borrning är Festools 5mm-stål från LR32-kittet. Repeterbarheten i min snik-LR32 är god.
Redigerat:
Jag kan bara säga som mister Burns: Excellent!
Mycket snyggt phl!
Även om jag tycker det är kul att göra jiggar så är jag nog för lat för en sån där avancerad sak. Jag köpte kitet istället då pengarna fanns tillgängliga och fickan hade hål...
En sak jag funderar, dessa festo linjaler är ju rätt kompetenta men hur får man till en "på håret" passning på det som skall glida? Du ser ju inte ut att ha någon justerskruv eller liknande. Jag har ju märkt att det kan skilja en 1/10mm eller två i bredd på den del som styr mellan linjalerna.
Man får ju lite ideer ibland om någon jigg men då kommer just frågan hur man får en slitstark och justerbar passning.
FEL AV MIG Jag tittade närmare och såg skruvarna......... my bad
Även om jag tycker det är kul att göra jiggar så är jag nog för lat för en sån där avancerad sak. Jag köpte kitet istället då pengarna fanns tillgängliga och fickan hade hål...
En sak jag funderar, dessa festo linjaler är ju rätt kompetenta men hur får man till en "på håret" passning på det som skall glida? Du ser ju inte ut att ha någon justerskruv eller liknande. Jag har ju märkt att det kan skilja en 1/10mm eller två i bredd på den del som styr mellan linjalerna.
Man får ju lite ideer ibland om någon jigg men då kommer just frågan hur man får en slitstark och justerbar passning.
FEL AV MIG Jag tittade närmare och såg skruvarna......... my bad
De flesta som äger en Festool fräs har väl en rälsadapter? Då kan man kunde göra så här istället.... Borra hål i styrskenans styrspår och sedan ett i rälsadaptern, så att sprinten kan gå hela vägen ner igenom adaptern och skenan.
Sedan kunde man sno phl´s ide med sprinten (modificera rälsadaptern).
Sedan kunde man sno phl´s ide med sprinten (modificera rälsadaptern).