Jag har ett 96mm hål i tvättstugan som jag behöver ta upp till 102mm för att få ut luften från torktumlaren.
Har ni några tips på hur man kan göra detta med en hålså trotts att man inte har styrningen i mitten????

Jag har tänkt använda en sån här hålsåg:
 
  • FB13176.JPG
Skruva på en bit masonite eller liknande på baksidan.
 
Eller gör ett 102 mm hål i en lös virkesbit först och skruva/ håll den på plats för att få styrning.
 
Är det inte lika enkelt att göra en anpassning med rör. Jag har gjorde så genom att ta plaströr för ventiler eller liknande. Felar några millimeter kan man enkelt kapa dem i längsled och pressa samman dem till mindre diameter eller dra ut till större. I ditt fall så börjar du med ett rör som passar inne i 96mm, sedan bara bygger du på delen utanför så att du kan trä på 102mm. 2-3 delar med siliconfog som tätar. Och då slutar 102mm tätt mot vägg/ventilhålet.
 
Här kommer ett förslag.

Pröva med att först göra ett hål i en skräpbit med den nya hålsågen. Skruva fast biten över det gamla hålet. Sätt i hålsågen och sätt igång att såga upp hålet försiktigt. När du väl har kommit inn ett par cm kan du ta bort den yttre stödbiten.

//Bengt
 
liknar nästan det ACME skrev........
 
Jag såg det nu när du på pekade det.
 
Löste det på ett annat sätt då jag var lite lat och inte visste hur jag skulle få fast centrumbiten.
Jag satte fyra spikar runt hålsågen och började köra, funkade kanon!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.