Hej!

Jag ska dra nätverkskabel till garaget.
Problemet är att hitta ett smidigt sätt att få "ut" kabeln från huset utan att ställa till med något dumt.
Efter en massa tänkande så är min senaste teori att det helt enkelt är lättast att göra ett hål i väggen. d^_^b

På utsidan sitter det mexitegel, och på insidan har jag gipsskiva. Vad som finns där imellan mer än el och telefon-dosor och elkabel vet jag inte.

Min tanke är att borra ett hål i dimension med ett elrör (VP eller vad det nu heter, de som ligger i väggen.), stoppa i ett rör och sedan täta (silikon? PL400?) mellan röret och teglet på utsidan.

Är det här dumt? Kan man göra så? Finns det något enklare sätt?
 
"Efter en massa tänkande så är min senaste teori att det helt enkelt är lättast att göra ett hål i väggen." :D:D
Det låter väl bra, tipset är att tänka på var du gör hålet, så du slipper se eländet sedan. kanske bakom en golvlist tex. eller om du har en garderob eller nåt att utgå ifrån..
Kom ihåg att täta mellan vp-rör och nätverkssladd också
 
"Efter en massa tänkande så är min senaste teori att det helt enkelt är lättast att göra ett hål i väggen."

Jo, jag har övervägt en hel hög med andra alternativ, från att dra ut sladden samma väg som telefonkabeln kommer in (hålet kommer att bli precis bredvid) till att dra sladden via vinden och ut genom vindsskivan, men fått rata allt av en eller annan anledning :)

Det jag var orolig för var att förstöra något isolerskikt av något slag som kunde finnas imellan teglet och gipsskivan. Men så länge man tätar bra på utsidan så borde det altså vara lugnt. Huset är från -84.

Menmen, då ska jag införskaffa ett betongborr i rätt dimension så ska här göras hål!
 
tänk på att hålet ska luta utåt, så att ev vatten inte kan rinna in längs röret
 
Kan du inte prova att köra trådlöst till garaget?
 
Hasse54 skrev:
Kan du inte prova att köra trådlöst till garaget?
Tyvärr inte. Det är min server som ska stå där ute och då duger inte trådlöst. Bland annat så streamar jag film över nätverket och då måste det gå fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.