Bor i en hyreslägenhet med gipsväggar och har precis köpt en platt-TV som jag funderar på om jag ska montera den på väggen eller köpa en TV-bänk.
Monterar man den på väggen så kommer det ju uppenbarligen bli en hel del hål på väggen när man ska flytta.

Så min fråga är då om någon har erfarenhet av vad det kan kosta för hålen man gjort när man gör en besiktning när man flyttar ut? Tror ni att det rör sig runt 4-500 kr eller 3 000 kr?

I.o.f. så när det är gipsväggar så kan man ju spackla igen hålen och måla över dem när man ska flytta.

//Patrik
 
Redigerat:
Det kostar nog ohyggligt att låta hyresvärden åtgärda, men som du nämnde, spackla igen och måla/ tapetsera en billig fond själv..
 
Okej, då får det nog bli så. :) Håller på att leta reglar i väggen nu för att kunna fästa i något riktigt.

//Patrik
 
Vi debiterar 250:- per våd som anses vara vandaliserad. Tror dock att andra hyresvärdar ligger betydligt högre.
 
Självklart ska du kunna sätta upp saker på väggarna utan att bli skinnad på kuppen. Det enklaste är naturligtvis att ringa till värden och fråga.
 
Alltså anses inte håltagning för tex tavlor, tv etc som "normalt slitage" .
Annars har man nog en grinig hyresvärd !!?

Visst "vandalisering" debiterar dom - typ sparka hål på en vägg osv, eller onormalt slitage: Tex om barnen river ned en hel vägg med våder och listerna har stora hack i sig.

Men annars borde dom räkna med håltagnin osv i rimlig omfattning.
Vill man vara på den säkra sidan - som sagt spackla igen och tapetsera snyggt !

/K
 
Vi ger våra hyresgäster möjligheten att själv tapetsera om efter besiktningsanmärkning. Rent generellt får man sätta upp tavlor, problemet är när folk sätter upp hyllor. Då blir det stora och fula hål-märken.

Finns någon populär IKEA-hylla som kräver 47hål, då får man plocka upp plånboken...
 
Snor tråden lite... hur är det med fettfläckar efter en oljad ekhylla... normalt slitage eller vandalisering??
 
Ja, vi kallar förvaltare kallar inte fettfläckar för vandalisering, men eftersom du som hyresgäst åstadkommit detta så kan du bli ersättningsskyldig.
 
Ja, det låter ju rimligt.... men då undrar jag en sak till.... det är en våd det handlar om, har tapet kvar (som jag bekostat och tapetserat själv) och kan således sätta upp en våd med följd att skarvarna hamnar fel. Fläckarna syns inte med värden kan hävda att det inte är fackmannamässigt utfört, eller?
 
Det beror på hur fel skarven hamnar. Just tapetskarvar är väl ingenting man kollar jättenoga. Men klart ser det illa ut och besiktningsmannen märker det så får du ju göra om eller betala.

Dessutom om värden vet om att du själv har tapetserat och målat så kommer de att leta fel och vara extra nogranna. De flesta hyresgäster som själv gjort jobbet, klarar inte av att göra det fackmannamässigt.
 
Hehe.... ärligt talat vågar jag påstå att fackmän inte heller alltid gör jobb så fackmannamässigt.... Men det känns som om hyresvärdar ibland letar livet av sig för att klanka ner på hyresgästers arbete utan att ha rent framför sin egen dörr....
Angående våden så kan man väl sätta överskarv mot överskarv kant i kant så tror jag inte att någon ens märker något...
 
C
Ett tips kan vara att skära ett litet kryss i tapeten precis där hålet ska vara, och vika ut flikarna innan man borrar. Med lite tur kan man vika tillbaka och limma fast dom när man flyttar sen.
 
Hej! Är snickare, men som en start så var jag maskinare.....
Ett tips till er som är lite händiga, jag tillverkade modell stor duschstång sådana som man spände fast vägg till vägg. Denna satte jag vertikalt istället sedan använde jag den som en fästanordning för TV-n...Alltså mellan tak-golv, tänkte spraymåla den i någon härlig nyans men jag flyttade innan...
Den nya hyresgästen ville behålla den för att inte åstadkomma någon skada på vägg.....

"badrumsbyggare"

Ps... en kompis till mig utvecklade den ytterligare och satte en "snurrskiva" i botten mot golvet....delen mot taket var i vit/grå gummi... kostade några timmar samt 600-800:- har jag för mig.... samt att den var snygg,egen och proffsigt utförd av mig:D
 
Pagno, jag hoppas du krokade ner TV:n och gav frugan en dansuppvisning på lördagkvällarna? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.