Håller på och gräver lite runt huset, platon på väg på. Sen tidigare har vi sett att källarfönstren i förrådet har legat under jord. Men nu har vi grävit ner förbi där fönstren sitter (eller borde sitta) och det finns ingenting. Verkar som de har gjutit över fönstren på utsidan. Därför tänkte vi ta upp hål i sockeln för fönstren, men hur är bästa sätt att göra det på? Ingen aning om hur tjockt det är och vart fönstren sitter kan vi bara lista ut lite halvt genom att kolla på några ventiler som sitter i närheten.
Vad bör vi tänka på?
 
Kanske oroar mig för mycket? Bara att mäta ut var fönstren är/ska vara och knacka med en putshammare och se vad som finns där bakom?
 
Charlie skrev:
Det borde väl inte vara några problem, sannolikheten att det skulle vara armering i "övergjutningen" måste ju vara minimal. Syns det innifrån var fönstrena ska vara? Isåfall kan du väl borra igenom för att se exakt var på utsidan de är...
Syns inte mer än att det ser ut att vara tjockare där. Gäller att inte borra eller slå rakt in i rutan bara. :D
 
Nu har jag tagit upp hål för fönstren i ena förrådet. Hamnade precis utanför fönstret efter min mätning. Hade bara en vanlig hammare så det vara lite knepigt i början, men efter att jag hittat rätt så var det bara att banka på. Syns tydligt att de gjutit i efterhand då det var lätt att få bort och kanterna är helt släta och fina.
Ska ge mig på det andra imorron tror jag, nu är det friidrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.