Jag bor i ett gammalt torp med självdrag. Det finns en ventilationslucka på nedervåningen men på övervåningen finns ingen ventilation alls och på sommaren blir det olidligt på varmt där uppe. Den varma luften har ingenstans att ta vägen. På andra våning är skorstenen synlig. Den går igenom mitten på huset. Min fråga är om man skulle kunna borra upp ett nytt hål (som på bilden) i skorstenen på övervåningen får att få drag där uppe. Alltså i samma kanal som leder till luckan på nedervåningen. Skulle man kunna göra detta utan att störa självdraget i huset?
 
  • Enkel ritning av en byggnad med ventilation och anvisning för att borra hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt göra nytt hål till samma kanal och att flödet blir så stort att det påverkar temperaturen.
Risk att det blåser ut i övervåningen.
Bättre med rejäla vädringsbeslag på fönster.
 
Du behöver läsa på mer om ventilation, har du inte ens en fläkt i badrum eller ventiler i fönster eller väggar i v-rum och sovrum?
 
Har ventil i badrummet och har installerat fläkt där också. Inga andra ventiler i huset. Vi flyttade in för ett och ett halvt år sedan
 
B BKBG skrev:
Jag bor i ett gammalt torp med självdrag. Det finns en ventilationslucka på nedervåningen men på övervåningen finns ingen ventilation alls och på sommaren blir det olidligt på varmt där uppe. Den varma luften har ingenstans att ta vägen. På andra våning är skorstenen synlig. Den går igenom mitten på huset. Min fråga är om man skulle kunna borra upp ett nytt hål (som på bilden) i skorstenen på övervåningen får att få drag där uppe. Alltså i samma kanal som leder till luckan på nedervåningen. Skulle man kunna göra detta utan att störa självdraget i huset?
Självdrag kräver egna kanaler direkt till tak
 
Den finns en till ledig kanal att använda i skorstenen. Den har lett till en kamin på nedervåningen som är bortkopplad och hålet är igenmurat.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.