Behöver ta upp ett hål till min krypgrund och har inget bra ställe att göra det inneifrån. Huset är byggt 1920 och har en grundmur av sten (syns längst in på andra bilden), sen en rejäl syll ovanpå.
Vågar man ta upp ett hål enligt första bilden? Ca 40cm brett. Tänker att det inte borde va så stor belastning under ett fönster? Andra bilden är från andra sidan grundmuren i krypgrunden.
 
  • Grön trävägg, fönster, spegling, uppgrävd jord, redskap, byggnadsarbete utanför hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla träbjälkar, isoleringsmaterial, skräp, förfall under golv. Behov av reparation eller renovering. Dusty, övergivna utrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Brake
  • Laddar…
Har du någon garderob, där brukar det gå att ta upp en lucka. Då sågar du upp själva golvet först, bara så golvet lossnar. Är det bjälkar där så får växla av för att få dit en lucka. Luckan isoleras på undersidan
 
Anledning för hål är ?
 
Ja jag har funderat på det. Har ett skafferi/skrubb jag skulle kunna gå ner via. Men det är mycket bråte jag skulle behöva rensa bort från krypgrunden också så utifrån hade vart det bästa. 🤔
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Anledning för hål är ?
Rensa bort skräp, men huvudsyftet är att dra en uteluftkanal till en ny kamin samt dra rör till vattenburen värme (som jag förberett för tidigare, finns rör neddraget i grunden)
 
G geck0 skrev:
Rensa bort skräp, men huvudsyftet är att dra en uteluftkanal till en ny kamin samt dra rör till vattenburen värme (som jag förberett för tidigare, finns rör neddraget i grunden)
Ok, lucka inifrån är att föredra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, lucka inifrån är att föredra.
Jo jag antar det... Men det blir mycket mer besvärligt att utföra arbetet. Om man utgår ifrån att gå igenom grundmuren utifrån. Vad finns det för nackdelar?

Finns det stor risk för problem med husets bärighet på den här typen av hus?
Som sagt, har svårt att se att det är stor belastning precis under ett fönster?
 
Jobbigt att borra sig in genom grunden ? Risk att fukt letar sig in.
 
G geck0 skrev:
Behöver ta upp ett hål till min krypgrund och har inget bra ställe att göra det inneifrån. Huset är byggt 1920 och har en grundmur av sten (syns längst in på andra bilden), sen en rejäl syll ovanpå.
Vågar man ta upp ett hål enligt första bilden? Ca 40cm brett. Tänker att det inte borde va så stor belastning under ett fönster? Andra bilden är från andra sidan grundmuren i krypgrunden.
Är ju bara att borra. Kostar inte så mycket. Ring bara och fråga hur mycket plats de behöver för riggen.

Bila inte vad du än gör. Kan bli stora skador på en äldre grund. Och borra bara tillräckligt så det blir lätt att täta sen.
 
E Erik Salhammar skrev:
Är ju bara att borra. Kostar inte så mycket. Ring bara och fråga hur mycket plats de behöver för riggen.

Bila inte vad du än gör. Kan bli stora skador på en äldre grund. Och borra bara tillräckligt så det blir lätt att täta sen.
Tack för bra inspel!

Har en ganska rejäl hilti slagborrmaskin och hade väl tänkt bila loss stenarna bara. Men det är alltså en dålig idé då? Antar att det är samma princip med slagborrfunktionen? Att det kan skada muren?

Har svårt att förstå hur man ska komma igenom utan det?

Tanken med hålet är att jag tänkte ha kvar det som inspektionslucka. Och gjuta kanter ut en bit samt ha ett plåtlock så det inte kommer in vatten.
 
En rejäl vinkelslip kanske skulle funka? Det är kalksten i muren
 
G geck0 skrev:
Tack för bra inspel!

Har en ganska rejäl hilti slagborrmaskin och hade väl tänkt bila loss stenarna bara. Men det är alltså en dålig idé då? Antar att det är samma princip med slagborrfunktionen? Att det kan skada muren?

Har svårt att förstå hur man ska komma igenom utan det?

Tanken med hålet är att jag tänkte ha kvar det som inspektionslucka. Och gjuta kanter ut en bit samt ha ett plåtlock så det inte kommer in vatten.
Du ska kärnborra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.