Hej

Är såhär att elektrikerna varit här i veckan och dragit om elen i köket nu har jag dock en liten fråga. Det är såhär att de givetvis ska sätta in dimmrarna efter jag har kaklat. Nu sitter en "dubbel" kopplings/apparatdosa där jag ska ha två stycken dimmrar. Det kommer dock bara ut tre kablar från den ena kopplingsdosan. Frågan är om jag ska göra hål för bägge kopplingsdosorna?

Min lilla fundering är om de kanske inte dragit klart all el till kopplingsdosorna? Jag antar att den övre där det kommer ut tre sladdar är de från takbelysningen. Ska sedan ha en dimmer till två uttag som sitter monterade i väggskåpen med och antar att de sladdarna kanske ska dras in till den undre kopplingsodsan.

Det är i alla fall el dragen till uttaget i ena väggskåpet för där går en kabel dit som jag ser. Sen är där också ett uttag som skall vara i ett väggskåp rakt ovanför där dimmern ska sitta men vad jag kan se så sitter där inga kablar till det uttaget. Men i sådana fall borde där i alla fall gått några kablar från det vägguttaget de kopplat in i ena väggskåpet och som gått ut ur den nedre kopplingsodsan?

Hoppas ni förstår även om det kanske är lite luddigt förklarat.
 
Vet inte hur du menar men för att undvika missförstånd är det nog bättre du frågar dem än här på forumet...
 
Är det två dosor som sitter ihop alltså?

3 tåtar borde räcka. 1 fas och 2 tändtrådar
 
Håller med Slugge, den enda som kan ge svar är den som draget elen i köket. Alla andra svar som du får här är mer eller mindre kvalificerade gissningar.
 
Jo jag får nog se till att ringa elektrikern på måndag, hade dock velat fixa det under helgen men det får helt enkelt vänta tills jag är på den säkra sidan.




"Är det två dosor som sitter ihop alltså?

3 tåtar borde räcka. 1 fas och 2 tändtrådar "

Ja, det är två som sitter ihop. Elektrikern hade kanske inget annat på lager, fast skulle väl inte varit så svårt att "kapa" bort den ena som inte skulle användas i sådana fall.

Såg även nu att elektrikern hade kopplat in det uttaget i väggskåpet som jag först inte trodde han hade gjort. Skruvade bort "skalet" och såg att det var dragit el dit. Har reglat bakom skåpet så trodde han skulle dragit det mellan reglarna. Men han hade visst dragit det så att det kommit upp ur regeln, så allt var i sin ordning.

Får väl helt enkelt ringa han på måndag. Verkar bara lite märkligt att han har satt en dubbel kopplingsdosa när de tre tåtarna bara kommer ut från den ena kopplingsdosan. Fast det finns säkert något logisk förklaring till det, man kanske göra så när där ska vara två dimmerar där. Finns en anledning till att jag inte dragit elen själv:)
 
Redigerat:
Det får bara plats med en dimmer/dosa
 
Av de tre tåtar som kommer ur den ena dosan så ska en direkt vidare till den andra (det görs hål mellan dosorna) En av trådarna ska anslutas i båda dosorna så det blir en liten vidarekoppling och som elmont, det rymms bara en dimmer /dosa.

Kakla med hål för bägge dosorna, ha en trevlig helg.

Protte
 
Egentligen får du väl inte kakla över någon dosa eller kopplingspunkt, så håll båda "öppna".
 
Jo, nu är jag med på noterna här. Givetvis är det så att den ena tråden ska igenom där och sedan byglas fasen mellan där. Finns ju visserligen dubbla dimmrar men jag hade inte specat något sådant i arbetsbeskrivningen. Så det kommer med andra ord bli två dimmervred. För mig spelar det ingen roll och med tanke på att de dubbla dimmerarna oftast kostar multum.

Tackar för undervisningen här, nu är jag med på noterna och har nog listat ut det mesta med hjälp av er.
 
Dragfjäder skrev:
Egentligen får du väl inte kakla över någon dosa eller kopplingspunkt, så håll båda "öppna".
En tomdosa är ju egentligen bara en plastbit så den kan man kakla över, är det däremot dragit tråd och kopplat så FÅR MAN INTE kakla över dosan.

Till Locos, gör ett snyggt jobb runt dosorna, täckramen är inte mycket större än dosan.

Protte
 
Och gör för guds skull runda hål så nära dosornas storlek som möjligt, inga raka kanter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.