Hej,

Jag tänkt bara höra om ni har några tips för hur man enklast gör hål i betong för att sätta in nya apparatdosor i?

För att fräsa upp spåren i väggen som VP-rören ska ligga i har jag använt en Ferm betongspårfräs-maskin som skär genom väggen som om det vore smör .. ;) Den har sparat mig mycket tid jämfört med om jag skulle handbilat upp alltihop! Så nu undrar jag om det finns någon liknande maskin för att göra hålen för apparatdosorna?

Tack!
 
Redigerat:
Det finns diamant hålsågar som man har för att borra större hål i betong. Jag vet inte om de skulle kunna lösa ditt problem

/MVH
 
Är det bara betong så tycker jag du skall testa att köpa dos-borr och gå lös med borrmaskinen.

annars går det väldigt bra att "göra kryss" med spårmaskinen också, förutsatt att du kan få rätt djup på det.
 
Jag provade att "göra kryss" med spårmaskinen och det funkade hyffsat. Problemet är bara att den skär max ~30 mm djupt och jag behöver göra hålet ca 50 mm djupt för att få plats med apparatdosan.

Förslaget att använda någon form av dosborr/hålsåg verkar bra. Dock tycker jag 695 kr (som den på elbutik.se kostade) för ett borr verkar väl saftigt! Ska se om jag kan hitta något billigare alternativ som ändå håller skaplig kvalitet. Eventuella tips mottages gärna!
 
Vi använde hålsåg och elborrmaskin när vi gjorde ett rot-jobb i ett tegelhus! och en Flex spårfräs till rörförläggningen!
 
A
Det finns ett alternativ...
Snyggt är det ej, enkelt dock.
Utnyttja dörrkarmarna.
 
Ta vilket betongborr som helst och kör ett gäng små hål. Använd sedan mejsel och hammare och knacka bort tills du får in dosan.
Lite överkurs att springa och köpa en diamanthålsåg om man inte har en ordentlig maskin/ska fälla in 40 dosor/ska starta eget som håltagare.
 
  • Gilla
androxe
  • Laddar…
Låna (eller köp en på jula för några hundringar) en bilmaskin och borra lite och sedan bila lite. lite damm och svett skadar inte ;)
 
Jag har nu provat följande för hålet till den första apparatdosan: Först gjorde jag "kryss/spår" med betongspårfråsen ner till 30 mm djup och handbilade bort utrymmet mellan spåren. Sedan tog jag en slagborrmaskin med 16 mm betongborr och borrade ett gäng hål ytterligare 20 mm djupt, samt handbilade bort utrymmena mellan borrhålen med huggmejsel samt mejselhammare. Det gick ganska bra faktiskt!

För resterande 6 hål hade dock tänkt prova att borra ner till 50 mm direkt och handbila bort utrymmet mellan borrhålen. Blir det för tröttsamt får det nog bli en hålsågsats på Jula för 299/379 kr som "Maxwells_Demon" rekommenderade!

Tack för alla tips!!
 
Copp Bygg har ett hålsågskit med två hålsågar, en för appartdosor och en för kopplingsdosor, jag tror jag betalade typ 150 kr för kittet...

Jag håller på en renovering av min källare. Jag använder Ferm spårfräs och fräser rännor för flexslag samt ovan nämnda hålsåg. Det hela fungerar bra, är det någon som har tips bästa möjliga appratdosor? De som jag har är gjorda för gips och måste således anpassas rätt mycke för att passa i ett 50 mm hål... finns det alternativ?
 
Redigerat:
Jag håller på en renovering av min källare. Jag använder Ferm spårfräs och fräser rännor för flexslag samt ovan nämnda hålsåg. Det hela fungerar bra, är det någon som har tips bästa möjliga appratdosor? De som jag har är gjorda för gips och måste således anpassas rätt mycke för att passa i ett 50 mm hål... finns det alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.