Ta hål för altandörr
Är det någon som har något tips? Ska sätta in en altandörr där det tidigare suttit ett fönster. Väggen består av liggande timmer. När väl hålet är upptaget så kommer det att bara vara en timmerstock kvar ovanför altandörren till innertaket. Alltså avståndet mellan altandörrens överkant och innertaket kommer av vara ca 15 cm. När fönstret satt där var avståndet ca 35cm. Hur gör man? Måste man bära av på något sätt? Tacksam för svar.
f
 
Svårt att svara säkert men det brukat inte behövas avväxlas i timmerhus. Hur mycket timmer finns det totalt ovanför dörren?
Glöm inte att staga timmerväggen när du kapat upp hålet. Jag brukar ta tex en 45x145 och spika fast i ändarna på timmret, med två 5" spik i varje stock.
 
Ligger det någon takstol över öppningen?
 
larsbj skrev:
Svårt att svara säkert men det brukat inte behövas avväxlas i timmerhus. Hur mycket timmer finns det totalt ovanför dörren?
Glöm inte att staga timmerväggen när du kapat upp hålet. Jag brukar ta tex en 45x145 och spika fast i ändarna på timmret, med två 5" spik i varje stock.
Tack för svaret. Det finns ca 100 cm timmer ovanför altandörren.
Mvh Peter
 
Det är ett tvåvåningshus, så nej.
Mvh Peter
 
Följdfråga: Ingen takstol då, men finns det någon golvbjälke ovanför dörren? Sitter dörren på en gavel så antagligen inte, sitter den på en långsida så ja, antagligen. Ligger det där en bjälke är det inte alls självklart att 10cm timmer är nog..... Du bör lista ut var ovanliggande bjälkar ligger innan du fortsätter.
 
MathiasS skrev:
Följdfråga: Ingen takstol då, men finns det någon golvbjälke ovanför dörren? Sitter dörren på en gavel så antagligen inte, sitter den på en långsida så ja, antagligen. Ligger det där en bjälke är det inte alls självklart att 10cm timmer är nog..... Du bör lista ut var ovanliggande bjälkar ligger innan du fortsätter.
Hålet nligger på en långsida. Det har suttit ett fönster där men jag blir tvungen att utöka hålet uppåt med 20 cm. bif en bild. IMAG0032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir det 15 cm timmer kvar är det tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.