Vi har planer på att göra grusgång, men har inte lyckats lista ut hur denna bäst konstrueras. Den ska tåla att köras på, och det vore bra om man slapp hyra maskiner (utom grävare då).

Vi har redan delvis grävt bort matjorden, ca 15 cm. Marken under är sand/grus. Hur fortsätter vi nu? Markväv? Ska det vara någon form av dränering under eller över markväven? Bärlager? Ska detta komprimeras och i så fall hur? Ska något mer på innan gruset/singeln?

Om någon kunde föklara kort och enkelt, nerifrån och upp, vore det jättesnällt.
 
Det beror ju lite på som vanligt men

Markväven/duken är till för att inte det du lägger ovanpå ska sjunka ned och blandas med det under.
Om det behöver dränneras beror på hur blött det är och brukar bli och hur det lutar. Jag har själv en torr skogsbacke med kraftig lutning så jag klarar mig utan.
Är underlaget bra nog så skulle jag säga ca 1 dm 0-18 samkross som paddas och sen kan ni lägga på det ytgrus ni vill ha
 
Med paddas menar du då en sån där man hyr väl? Finns det något sätt att lösa det utan hyrd maskin, eller är det ett måste tro?
 
  • Gilla
Kombimannen
  • Laddar…
Hoppa groda nån timma med träskor borde också göra susen, eller köra några vändor med bilen fram och tillbaka. Vattnar man sen också rejält så att det hela sätter sig, eller väntar en vinter eller några rejäla regnskurar så blir det ännu bättre. Att padda är den snabba enkla vägen.
 
Aha, ja då blir det träskor på då!

I de lägen som man använder duk ska den ligga mellan ursprungsmarken och samkrosslagret, för att förhindra att krosset sjunker ner i marken? Eller ska den ligga mellan krosset och ytgruset, för att förhinda att dessa två lager blandas?
 
Mellan ursprungsmarken och samkrossen.
 
Padda behöver du för att det inte ska sjunka. Att stampa som mäniska räcker inte för ett fullgott resultat även om det blir bättre än helt opackat. Det finns en klistrad tråd i toppen av grund och markarbeten om olika packningstyper. stamap plus vattna rejält i några dagar ger ett hyggligt resultat men padda gör det bättre
 
För en vanlig grusgång duger det enligt min mening bra att stampa och vattna, gör ju inte så mycket om det sjunker någon cm här och där, men beror på vilken finisch man vill ha förstås, och naturligtvis skillnad om man ska lägga plattor, då vill man inte att det skasjunka.
 
Nix, det var det där med köras på i första inlägget som gör att jag rekommenderar lite mera styrka redan från början så att det inte blir en dubbel U form
 
http://fresus.se/thumbnails.php?album=3

Jag gjorde inget komplicerat, men krävde ändå rejält med arbete.
1. Grävde ut alltihopa med grävmaskin o dumper som tog hand om massorna o körde iväg
2. Fyllde på med stenkross
3. Placerade ut lite kanstenar
Under arbetet med kanstenarna tokfastnade en truck som levererade stenarna på en pall. En bil gick bra att köra med direkt på stenen, men en truck med mer tryck på hjulen gick inte alls, vilket leder till:
4. Paddade hela ytan ordentligt.
Fick låna en 500 kg padda, tog ett par timmar.
5. Fyll på det sista lagret med vilken sten man nu vill ha som synligt lager. Räcker med någon cm. Har man för mycket kommer det lämna massa spår och sådant när man kör ngt på gången.

Slutresultat: http://fresus.se/displayimage.php?album=2&pos=20

Detta har nu sett ut såhär i 2 år. Jag är missnöjd över att jag inte gjorde mer underarbete under just stenarna. Jag hade stenmjöl till hands, fick allting rakt o fint, men om man råkar göra över dem sjunker de... Jag borde alltså paddat under och gjort det arbetet mer ordentligt. Nu skall jag iofs riva upp det snart pga ny granne och lite miss i att veta var gränsen gick.
Själva infarten är jag nöjd med. Håller för allt jag kört på den, och jag behöver inte räfsa så fort jag kört eller gått på den.
Det växer ytterst lite ogräs hittills.

Så gjorde iaf jag, och det funkar.. Hittills iaf.. :p Jag är nöjd.
 
jag hade lagt på ett litet lager med stenmjöl och packat det det räcker i srtort sett att vattna på sten mjölet och efter det så hade jag lakt på singel eller den andra grusen och jag hade även paddat den !!! så att den inte blir så jobbig att gå I men då måste man ju hyra en padda.. sen ahde jag bara dratt med en raka så att det blir jämt och snyggt.
 
Det som är viktigt att ta reda på är hur mycket fordonstrafik kommer ytan att behöva tåla? Enstaka överkörningar eller daglig trafik? Det är stor skillnad på överbyggnadstjocklek på en bilväg och en trädgårdsgång.

Packar du inte lagren ordentligt så kommer du snart få synliga körspår i gången som du sedan kommer störa dig på. Bättre att göra det ordentligt från början. Efter avtagning av matjorden hade jag paddat underlaget innan jag lagt på bärlagret. Det hade jag sedan packat ordentligt med padda för att avsluta med några centimeter slitlager av fritt valt grus/makadam. Tjockleken på sjäva bärlagret styrs väl lite av plånboken men 15cm är i minsta laget för en yta som ska trafikeras av bilar.

Angående geotextil/markväv, detta skikt behövs om man lägger en väldigt fin fraktion ovanpå en grov fraktion, t.ex. stenmjöl ovanpå makadam. Lägger du samkross på sand så är frågan om du behöver ett sådant lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.