Har en carport jag tänkt göra om till verkstad. Det är bara grus och hyffsat öppet ut åt sidorna. Jag tänker mig att det ska bli isolerat för att kunna vara där och jobba även under vintern.

Hur ska jag lösa grunden för att komma undan så billigt som möjligt och lyckas med det utan några vidarebyggnadskunskaper?

Kan man lägga ett bjälklag rakt på gruset om jag gräver ur och jämnar till det lite? Behöver jag sätta plintar? Hur isolerar jag bäst och undviker fukt om man inte gjuter en platta?

Tacksam för alla tips!
 
  • IMG_2358.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2362.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bladmurn
  • Laddar…
Det går ju att gjuta ett golv där utan större problem, det brukar ju vara trevligare i en verkstad.

Men med ett uppreglat golv så behöver du ca 250mm fritt under din tänka golvnivå.
Ett enkelt reglat golv med betongplattor under som stöd och 45*145 till golvreglar tex.

Kolla lite i i trådar med vinterträdgård som sökord, det är rätt likt hur man gör med altaner som isoleras för att förlänga säsongen.
 
Det kommer inte vara några maskiner eller så där inne, någon hyvelbänk o lite andra bänkar mest.

Det är inte nödvändigt att gräva ner eller gjuta plintar om jag kör 45x145 alltså? Ska det vara tryckt virke för bjälklaget? Hur isolerar jag golvet bäst? Ska man lägga långa reglar på längden eller på breddenom man gör på det sättet? Det är 5x3.5 meter.

Tack för tipset, ska söka vidare på vinterträdgård.
 
Nja, allt berör på markbeskaffenheten. Är det orörd grusås är det ingen fara.

Du har ju plintar där idag, som du kan hänga upp en bärlina i. Isf behöver du bara stöd i mitten.

Jag är lite av åsikten att om man behöver tryckt så är det för fuktigt och kommer bli problem ändå.

Hur är dräneringen runt huset? Brukar det bli blött?
 
corre skrev:
Nja, allt berör på markbeskaffenheten. Är det orörd grusås är det ingen fara.

Du har ju plintar där idag, som du kan hänga upp en bärlina i. Isf behöver du bara stöd i mitten.

Jag är lite av åsikten att om man behöver tryckt så är det för fuktigt och kommer bli problem ändå.

Hur är dräneringen runt huset? Brukar det bli blött?
Ja, det finns ett förråd som är isolerat. Det är ställt på plintar men det är inte jag som gjort det. Det är dock väldigt lågt till tak där då de satt plintarna så de hamnar i höjd med syllen. Jag vill behålla så mycket takhöjd som jag kan.

Känns inte som det blir så blött. Grus runt om typ. Men gruset innuti är lite högre än gruset, så från carporten sluttar det neråt ut som man kan se på den andra bilden.
 
Jag tänker om man:

* Gräver ner 6 stycken 500mm plintar i "mitten". Från porten och in med ca 1.5 meters mellanrum i två rader.
* Fäster en 170mm balk i syllen på långsidorna som går ner en bit. Denna kan jag sedan kan fästa de tvärgående balkarna i med balkskor?
* Göra ram innuti och lägga asfaltsplattor i varje hål
* I med isolering
* Sist på med ett golv av spånplattor eller något annat lämpligt som jag sedan kan fästa ett spontat furugolv i?
 
Ska du ha furugolv behövs inte spån, använd 28mm plank direkt istället.

asfaboard som trossbottenskiva brukar inte rekomenderas, de kommer hänga ned efter ett tag.
Du kan kompensera genom att dra galvad stängseltråd eller spika ribbor tvärs under reglarna.

Balkskor är helt rätt, och att ha bärlinor i samma höjd i mitten, så minskar du totala bygghöjden.
Kostar lite extra balkskor, men du slipper gräva en massa.

Gräv ut all organiskt massa som kan finnas, och se till att det är fall utåt överallt, så ska det klara sig fint.
 
Tack för all hjälp corre!

Det ligger redan ett lager makadam + sand innuti. Jag behöver nog bara ta bort översta lagret som är lite blandat med bark o skit från all ved som stått.

Ett par frågor till:

1. Behöver jag 70cm plint eller räcker 50?
2. Ska jag använda 3 eller 4 stycken på 5 meter?
3. Kan jag använda plintar med justerbar stolpsko eller bör jag använda plint för 45mm. Den första verkar ju smidigare att justera rätt höjd med osv men kanske inte blir tillräckligt hållbar?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ta den justerbara om du vill, det är ändå bara axiel belastning vilket den klarar fint.
50lint räcker nog väl, jag tror inte pelarna till väggarna är djupare.
Om du har en 195 till bärlinan i mittersta raderna så kan du

Med 3.5*5m så har du ett upplag i mitten, med 45*195 bärlina, fyra plintar med de yttre lite indragna (200mm).
Den ska sitta i samma höjd som golvreglarna sen. Du sätter balkskor på båda sidor, eller en regel 45*45, skruv+limmad längst ned. På denna ställer du golvreglarna på 45*145.

Undersidan av reglarna skruvar du en 21*90 eller 21*120 planka till stöd för boarden, eller trossbottenskiva i minerit.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040
Om du tar asfaboard eller masonite så behöver du extra stöd som tidigare nämnt.

Furugolv typ byggmax skråskruvad direkt i golvreglarna.
https://www.byggmax.se/golv/tragolv/massivt-tragolv/furugolv-27x136-p08927137

Bra videos att titta på:
https://www.youtube.com/watch?v=NTe8En1JLOs&index=19&list=PL851E3EC04F557801
 
Gick på 45x170 och lyckats få till bjälklaget nu. Smällde dit små tryckta under att lägga trossbottenplattor på.

Hur mycket isolering ska jag ha? Ska jag köra för 170mm bjälklag? Räcker 95mm eller ska jag köra 120mm + 45 mm?

Behöver man någon papp under eller över isoleringen eller mellan skarvar i trossbottenskivorna?
 
ta så mycket du kan, det diffar inte så mycket pengar på så liten installation.
Papp klarar du dig utan om trossbottenskivorna är ordentligt ditlagda.
Vill du ha lösull så är det vettigt att tejpa skarvarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.