Någon som gjort detta?

Jag har funderingar kring att göra det men känner att garaget kommer bli lite litet.
Yttermått carport är idag 8500x4000.
Kan man utan allt för stora ingrepp göra det stundande garaget någor bredare?
Jag har ca >600mm från bärande balk till takfot, kan man på något smart sätt bygga ut sig på takfoten, bredda med 500mm på vardera sida om barande balk?

kolla bifogad fil för att se lite bättre vad jag menar.

Tack för en bra sida!
Kim
 
  • cdscs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter svårt.
På bilden ser det ut som du har gjuten platta. Att bredda plattan är inte helt enkelt. Du måste armera den nya plattan i den gamla och ändå är risken för sättningar stor eftersom underlagen troligtvis kommer skilja. Därefter ska väggarna flyttas och takstolarna förlängas. Det är nästan som att bygga ett nytt garage fast med momentet att hela tiden säkra befintlig konstruktion.
/CC
 
tackar för svaret.
Får då bli ett litet garage att bara pula lite i.

Får väl slå kull det helt och hållet och bygga nytt kanske...i framtidan om man bor kvar så klart!
 
De hade köpt en dubbelcarport med förråd längst in som hustillverkaren monterade ihop för någon månad sedan.

De slog sedan upp några reglar och satte brädor längs carportens långsida. VIPS så hade de ett "garage"... dock utan portar...

De kommer nog att lägga cementplattor som golv i sitt "garage".
 
Spiderman skrev:
De hade köpt en dubbelcarport med förråd längst in som hustillverkaren monterade ihop för någon månad sedan.

De slog sedan upp några reglar och satte brädor längs carportens långsida. VIPS så hade de ett "garage"... dock utan portar...

De kommer nog att lägga cementplattor som golv i sitt "garage".
Intressant. Jag har idag en stor 1-bils carport som jag funderar på att bygga om till garage. Om man lägger cementplattor som golv, kommer det då inte upp mycket fukt? Skall man isolera väggarna eller bara köra en trä beklädnad om det inte skalll vara uppvärmt?
 
Glöm inte att detta kräver bygglov/bygganmälan!
 
pgillner skrev:
Intressant. Jag har idag en stor 1-bils carport som jag funderar på att bygga om till garage. Om man lägger cementplattor som golv, kommer det då inte upp mycket fukt? Skall man isolera väggarna eller bara köra en trä beklädnad om det inte skalll vara uppvärmt?
Rent tekniskt så räknas nog deras carport fortfarande som en carport... Den är öppen framåt - i gavlen. De har bara stängt sidorna...
 
definitionen enligt fastighetstaxeringen är
"Med carport avses biluppställningsplats under tak därminst en vägg saknas."
 
Spiderman skrev:
Rent tekniskt så räknas nog deras carport fortfarande som en carport... Den är öppen framåt - i gavlen. De har bara stängt sidorna...

Krävs förmodligen bygglov ändå, för fasadändring(under förutsättning att det är inom detaljplanerat område).
 
grodis skrev:
Krävs förmodligen bygglov ändå, för fasadändring(under förutsättning att det är inom detaljplanerat område).
I vart fall en bygganmälan.
I detta fallet har de ritat in väggarna redan på bygglovshandlingarna för hus/carport.
 
pgillner skrev:
Intressant. Jag har idag en stor 1-bils carport som jag funderar på att bygga om till garage. Om man lägger cementplattor som golv, kommer det då inte upp mycket fukt? Skall man isolera väggarna eller bara köra en trä beklädnad om det inte skalll vara uppvärmt?
Jag vill väcka liv i denna tråden igen då jag känner att jag inte fått tillräckligt med svar. Om jag som idag har en carport (grus) med förråd framför (gjuten platta), och vill bygga in detta till garage, vilket är då bäst?.... att gjuta en tunn platta (ovanpå grusbädden, dvs inget schaktande eller dränering) eller lägga plattor? Hor kommer det att bli med fukt osv.
Ge mig gärna era synpunkter och kommentarer.
 
pgillner skrev:
Jag vill väcka liv i denna tråden igen då jag känner att jag inte fått tillräckligt med svar. Om jag som idag har en carport (grus) med förråd framför (gjuten platta), och vill bygga in detta till garage, vilket är då bäst?.... att gjuta en tunn platta (ovanpå grusbädden, dvs inget schaktande eller dränering) eller lägga plattor? Hor kommer det att bli med fukt osv.
Ge mig gärna era synpunkter och kommentarer.
KOM IGEN NU MED ALLA ERA SMARTA IDEER OCH KOMMENTARER!
 
Som tidigare, carporten står på plintar. Tänkte gjuta en platta och spika upp en fasad samt på med en port. Troligtvis isolera väggaran med 95 mm.
Är det lönt att isolera plattan? Får plats med max 100 mm frigolit.
 
En finess med att lägga plattor istället för gjuten platta är att lite fukt kan rinna ner mellan plattorna och man slipper golvbrunn och avlopp. Fungerar bra i kallskjul.

Förutsätter att grusbädden är väl dränerad och förmodligen bör man inte tvätta bilen därinne.

Bara nåt jag hört från en kompis som kände någon så jag friskriver mig från ansvar om du väljer att bygga så... fast det gäller väl det mesta här på forumet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.