Hej!

Vi har nyligen köpt ett hus (som vi ännu inte har tillträde till) och det är byggt 1967. I vardagsrummet ligger det klassiskt rutmönstrat ekparkettgolv - ni vet, stavar i rutor om ca 25-30 cm. I flera av de andra rummen ligger vanligt stavparkettgolv, är lite osäker på träslaget; kan vara ek av det ljusare slaget.
Vi är lite sugna på att göra golvet ljusare, som när man vitkalkar plankgolv - går det att göra något liknande på sådana här parkettgolv? Någon som har gjort och kan visa bild? Jag vet inte vilket som kan vara mest aktuellt - vitlacka, kalka, olja med pigment eller...? Förslag?
Det enda jag håller mig emot är en såndär fejkad vit yta som var poppis på 90-talet, fast det var kanske mer laminat då...
 
jag har vitoljat ekparkett till en kund.Det blev snyggt tillslut.
Var bara noga med att använda alla kornstorlekar på pappret när du slipar golvet .speciellt känsligt är det är det när du använder dig av kantslipmaskinen runt kanterna.om du inte får golvet helt slätt vid övergången från ordinarie stor slipmaskin/kantmaskin så får du vita ringar vid in oljningen.intesnyggt.dessutom har jag för mig att det var ganska stressigt moment vid påläggningen av oljan så är du inte van hade jag rekommenderat att anlita en golvslipare.
 
Jag har ett liknade problem. Vi har fiskbensparkett i hela huset UTOM i hallen där har före ägeran lagt in det klasiska 60-tals rutiga parketten. Parketten är gendigen, 5 cm tjocka (dyr men det struntar jag i, den är ful) stavar. Stavarna är spikade i parketbit för parkettbit i bjälklagret. Maken vänner bekanta och hanverkar är tveksamma till att ta bort golvet (men de tycker inte det är lika fukt som jag) då det skulle bli så mycket jobb.

Jag hatar golvet och kan inte tänka mig att ha det kvar i nuvarande utforming.

Vad göra?
Mörkbetsa det?
Lägga en tunn linolium matta över?
Ta semester och riva ut det?
Alla förslag välkommna!

Vimsingen

min blogg
www. vimsingen.blogspot.com
 
Hej,
Hade ett liknande problem för ett antal år sedan, slitet parkettgolv i lägenhet från 40-talet. Jag gillade inte heller utseendet, men kvalitén var det inget fel på. Jag gjorde som det tipsades om ovan, slipade och oljade med vitpigmenterad olja. Minns det inte som särskilt svårt, men golvslipmaskiner är effektiva och det är lätt att ta mer än vad man tänkt sig. Så det är säkrast att ta det lite försiktigt i början om man är ovan. Jag blev nöjd med resultatet, ville inte ha mitt golv jättevitt utan utan snarast minska intrycket av det lite gul-röda som fanns i eken.

Idag kanske kan det vara bra att ta in en offert från en golvfirma, både maskinhyra och oljor är rätt dyra, så med ROT avdraget är det kanske inte någon jätteskillnad i pris att leja bort jobbet. Men allt handlar ju om hur man värderar sin tid.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.