Jag har allmän auktorisation och jag tänkte hjälpa min syster och hennes familj med att sänka deras huvudsäkringar, eftersom de inte har behov av så stora som de har nu.

Problemet är att nätägaren (Vattenfall) menar att jag inte kan göra föranmälan som privatperson eftersom det inte är jag som äger anläggningen.

För mig så låter detta helt fel. Elsäkerhetsverkets krav på privata jobb är ju att de inte är yrkesmässiga (dvs. att man inte får någon form av ersättning), och de ställer inga krav på att man ska äga anläggningen för att få arbeta på den.

Har ni andra med auktorisation erfarenhet av någonting liknande?

När jag kollar på EONs hemsida verkar man kunna registrera sig som "privat aktör" och göra föranmälan, så det här verkar vara Vattenfalls egen grej.
 
Du får upprätta ett A4-papper och låta elabonnenten ifråga skriva på det, daterat och där det står att denne vill sänka sina huvudsäkringar från X Ampère till Y Ampère. En främmande person kan inte utan elabonnentens medgivande minska(eller öka) huvudsäkringarna i dennes elanläggning. Sedan skickar du det pappret i kraft av elbehörig in det till Vattenfall.

Jag vet inte om Vattenfall använder https://foranmalan.nu där man just kan anmäla via internet sådant du vill göra.
Förmodligen inte för att Vattenfall är monopolaktigt jätteföretag. Men då har de ett eget system man kan anmäla via internet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sparkie
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Du får upprätta ett A4-papper och låta elabonnenten ifråga skriva på det, daterat och där det står att denne vill sänka sina huvudsäkringar från X Ampère till Y Ampère. En främmande person kan inte utan elabonnentens medgivande minska(eller öka) huvudsäkringarna i dennes elanläggning. Sedan skickar du det pappret i kraft av elbehörig in det till Vattenfall.

Jag vet inte om Vattenfall använder [länk] där man just kan anmäla via internet sådant du vill göra.
Tyvärr så kräver den tjänsten företagsnamn och organisationsnummer (provade utan, men den kräver att alla fält är ifyllda). Precis som Vattenfalls egen tjänst.

Jag ska skriva till dem på nytt och fråga om det går bra att göra så som du föreslog.

Jag ställde kanske frågan lite för allmänt i mitt mail till kundtjänsten.
 
Jo, Vattenfall är med i foranmalan.nu
En enmansföretagande elektriker som har enskild firma, använder som organisationsnummer sitt eget personnummer.

Så registrering hos elnätsägaren och anmälan ökning av huvudsäkring görs samtidigt i foranmalan.nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Du måste vara registrerad hos nätägaren, så registrera dig så är det knappast några problem. Och jag har aldrig hört talas om föranmälan för att sänka säkringsstorleken.
 
  • Gilla
Sparkie
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du måste vara registrerad hos nätägaren, så registrera dig så är det knappast några problem. Och jag har aldrig hört talas om föranmälan för att sänka säkringsstorleken.
Det är registreringen som är problemet eftersom jag inte har någon firma. Det här är ju något som jag ska göra som privatperson.

Men det är sant som du säger att det inte verkar krävas föranmälan hos Vattenfall. Vissa andra elnätsägare verkar kräva det, men det kanske är undantagsfall.

Utifrån den här sidan hos Vattenfall: https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/anslutning/valj-ratt-huvudsakring/ så verkar kravet vara att man efteranmäler. Så det kanske är det som är lösningen, att jag hjälper dem med bytet och att vi sedan anmäler genom att maila Vattenfall. Det är ju lättare att be om förlåtelse än att be om tillstånd :)
 
Eller så ber du någon att göra en färdiganmälan. Jag tror inte det är så smart att spela "dum", för då slår dom troligen bakut. I värsta fall så får du betala en elfirma för säkringsbytet, det kostar troligen en par timmar inkl resa och pappersarbete.
Ps
Jag har genom åren varit registrerad hos 30-40 nätägare och INGEN har krävt någon föranmälan för att minska på en huvudsäkring. Det finns ju ingen orsak till det då nätets belastning blir lägre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sparkie och 1 till
  • Laddar…
Du kan ha en enskild fimra, utan att registrera den på något säraskilt sätt. Det är först om du faktiskt bedriver affärsverksamhet i firman som du behöver rgistrera för F-skatt, moms osv (skatteverket). Du kan kalla kalla "firman" för ditt namn och använder personnumret som organisatiuonsnummer. Det är personnumret som gäller som organisationsnummer om du bedriver affärsverksamhet i din firma.
 
A
Man kan läsa i nät 2012 k rev2:

3.8 Konsumenten ansvarar för att ha rätt avgiftsbestämmande passdel och säkring. Ändring av
avgiftsbestämmande passdel eller säkring får ske endast efter elnätsföretagets medgivande.
Elinstallationsarbete enligt punkten 3.7 andra stycket, samt arbete som avser
avgiftsbestämmande passdel och säkring eller elmätare ska skriftligen färdiganmälas till
elnätsföretaget av en behörig elinstallatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.