Hur gör jag så att min krypgrund blir varmare?

Sen undrar jag hur man gör så att det inte rasar ner jord, sand mm när man har grävt runt huset för att dränera?

Jocke
 
Gamla hus höll grunden varm genom att den alltid varma skorstensstocken gick ned under golvet. Alltså ett värmeläckage som gjorde att grunden hölls torr (för det är väl fuktproblem som gör att du vill värma?). Avfuktare är nog det man rekommenderar nuförtiden om man har mögelproblem om det inte räcker att täcka marken med plast.

När det gäller rasande jord så har jag inte själv sådana problem. Med vår lerjord kan man gräva vertikalt utan att det rasar. Men med lättare jordar kan det här givetvis vara ett problem. Antingen får man gräva ur mer (följa rasvinkeln) eller så får man stötta. Använd skivmaterial, eller bygg egna skivor av spontade bräder och sätt stöttor mot väggen. Eller om du behöver komma åt hela väggen kan du stötta skivorna med reglar (45x45) som du sätter mot skivorna. Stöttorna spetsas och slås ned i marken nere i gropen, och upptill fäster du dem med brädor i kortare reglar som du slagit ned i marken. Med andra ord rätt likt att forma för gjutning. Detta förutsätter dock att marken är så stabil att du kan gräva först och sedan stötta för säkerhets skull. Är det så löst att det rasar under tiden du gräver blir det svårare, men om man vattnar så kan man öka rasvinkeln under tiden man gräver ut. Annars är nog det enda sättet att undvika vinkeln att hyra in en pålkran och slå ned spontjärn och då blir det nog billigare att bygga ett nytt hus...
 
Jag har inte börjat gräva ännu men marken ska bestå av sand och jord.
Det som jag tänkte på är att jag ska lägga fiberduk på först innan jag fyller upp med singel runt huset och då vill man ha en rätt stabil vägg och så rak som möjligt så man slipper fylla på med allt för mycket singel.
I krypgrunden hade jag tänkt lägga fiberduk, sedan på med ett lager singel och på med plast ovanpå. Det här kanske räcker för att det ska bli bra? Eller finns det någon bra sätt att få upp värmen lite grann i grunden?

Jocke
 
Är det bara återfyllnaden du bekymrar dig över så finns det trick. Det ena är att fylla på lite singel mot väggen, och återfylla med jord upp till singelns nivå, på med mer singel och så vidare. På det här sättet får du inte en helt rak kant men det går rätt lite singel. Det andra är att använda någon slags skiva som avskiljare. Du fyller singel på ena sidan och jord på den andra och drar upp skivan efterhand.

När det gäller värme i grunden så är det väl inget självändamål, utan jag gissar att det du är ute efter är att slippa fuktproblem. Då är nog plasten bra att börja med. Får du ändå mögel så är det nog avfuktare som behövs. Vad jag har förstått är det energisnålare med avfuktare än att försöka värma bort fukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.