Hej,

Mitt hus från -73 ligger högre än grannens och lantmätaren har varit här och muren ligger på min tomt ...i alla fall till största delen och "gnällgubben" (grannen) vill bara slippa ansvar.
Så jag orkar inte gnälla med grannen så sa att det är MIN mur och JAG gör vad jag vill med den. :)

Så.. eftersom muren håller på att rasa som ni ser på bilderna nedan (mitt hus till höger alltså) så måste jag åtgärda denna troligen till våren eller så men vill redan nu börja planera för det.

Muren är 24,40 m lång och har max höjd på ca 95 cm över mark. Kan tänkas att jag kan plana ner gräsmattan lite för att minska muren.
Idag är det en mur av telefonstolpar fastsatta med stålband emot några vertikala nedpressade telefonstolpar.... gillar inte konstruktionen riktigt :)

När det gäller muren är är det ju kostnad, funktion och livslängd som är viktigt för mig och "skiter" i stort sett hur den ser ut.

- Vilka grundkonstruktioner finns det?

  • Slipers/byggtimmer
  • Telefonstolpar
  • Murad mur (typ lecablock)
  • Stenmur
  • Gjuten mur
  • ...mer??
- Vilken konstruktion är den mest "prisvärda" resp "billigaste"?

Tacksam för alla synpunkter

IMG_0361.JPG

IMG_0363.JPG
 
Riktiga slipers är ju idag klassade som miljöfarliga så de kan nog bli svåra att få till.
Byggtimmer ger jag inte mycket för
Nya telestolpar är ju ett alternativ men det finns ju en risk för miljöregler där med.

En stenmur funkar alltid. Massa jobb med att få dit den men få saker slår naturlig sten när det gäller hållbarhet. Problemet är väl bara att få plats med den utan att häcken tar alltför mycket skada.
LIte samma sak med betong. Du behöver en tass in under rabatten för att det ska bli stadigt i längden på den högre biten i alla fall. samma med Lecan. Den behöver också lite stöd underifrån.
Finns ju byggsatser typ keystone osv men de är rätt dyra
 
Är stolparna okej och det bara är själva rasandet av muren som är problemet? Isåfall är det ju bara att borra hål genom stolparna och banka ner gängstav eller något annat hållbart och dra ihop stockarna med igen. Enklast och billigast.
 
Jag klassar nog nuvarande mur som förbrukad. Flera av stolparna är väldigt hårt åtgångna och nedan finns en bild på den värsta och den är ungefär på mitten av längden och där det är som högst.

Lägga massa jobb på att byta ut stolpar och klämma ihop igen tror jag inte på....då får jag göra om jobbet om några få år igen.

Vad det gäller häcken så ser jag inte den som nåt problem, kan tänka mig att riva bort den för jag gillar den inte ändå..det kan man plantera en ny efter ett tag.

IMG_0365.JPG
 
Det underlättade ju rätt ordentligt om man kan offra häcken ja.
 
Är det murad leca som blir billigast?
 
Kallmurade murar skulle jag kunna tänka mig, om du kan få tag på kullersten eller sprängsten så är det inte så supersvårt att få till, spett, spade, skottkärra och säckpirra är det enda som behövs. Har själv byggt massor av kallmurad murar eftersom jag har kunnat gräva upp materialet på tomten undan för undan, men vet inte vad priset är för sten, har dock hört att sprängsten kan du istort sett få mot transportkostnad om det finns något stenbrott, vägbygge eller liknande i närheten.
 
Jag skulle tro att alla varianter av trä, telestolpar, slipers etc är avsevärt billigare och enklare att bygga med än sten eller betong. Hållbarheten är sämre, säg kanske 25 - 30 år. Sten eller betong håller i "evighet" åtmisntonde om markförhällandena är bra så det inte spricker.
 
Såhär gjorde grannen (se bakgrund) för att förhindra att hans mark rasade ner på vår gård. Han lade bara ett gäng slipers och borrade rakt igenom och slog ner långa armeringjärn. Är man rädd att de tippar kan man nog förankra dem in på er egen går i något fundament som ni gräver ner.

Grannen gjorde inga förberedelser i form av utgrävningar el. dyl. Han lade bara slipers direkt på marken och slog ner armeringsjärnen.

http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/07_juni-juli-aug/web/IMG_8656.jpg
IMG_8656.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.