Hej!

Har ett äldre hus (100m² + 100m²källare) isolerat med spån på vinden (kallvinden helt oventilerad).

Idag går två spirorör (Ø125 & Ø100mm) upp på taket (i samma kåpa), det ena från badrummet med en badrumsfläkt och det andra från hallen. Jag skulle gissa på att det är ca två meter (fallhöjd) från frånluftsventiler i innertaken till rören tar slut uppe i kåpan.

Tilluften sköts genom runda tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum. Har även en köksfläkt och öppen spis men jag undrar hur mycket dom ger när dom inte är aktiverade.

Tittar man i boverkets rekommendationer bör huset ha ca 40l/s friskluftflöde vilket jag tvivlar på uppnås då paxfläkten ger mindre friblåsande (ca 25l/s) på maxeffekt (vilket den typ bara går på om man duschar).

Därför funderar jag att sätta ihop frånluftsrören under kåpan på vinden med en isolerad kanalfläkt och skicka upp ett Ø125mm rör i kåpan.

MEN! nu när jag funderar på det skulle man kunna göra en mini-FTXinstallation och istället för en fläkt sätta ett FTX-aggregat och typ ta frånluft från badrum och skicka ner tilluft i hallen. Avluft upp genom kåpan och tilluft in genom vindsväggen.

Alternativt dra något spirorör till och gå ner i typ vardagsrummet.

En fläkt kostar 2500:- + elektriker. Kan man göra en sån FTX-installation som jag tänker mig och behålla tilluftventiler (ut genom väggen ej FTX) i sovrummen?

Eller blir det helt tokigt med en sån halvmesyr och ursprungsplanen att bara skicka ut frånluften utan återvinning på taket är bättre?

Finns det små/billiga FTX-aggregat för något sånt?
 
Nja, ftx-aggregat brukar inte vara så billiga. Kanske kan du hitta något begagnat? Räknar man bara kronor brukar man inte spara in ett ftx-aggregat inom överskådlig tid.
För många är den viktigaste anledningen till FTX den ökade komforten du kan få med värmd och filtrerad tilluft.

Kör du med tilluft bara i hallen så tror jag inte du får så mycket vinst i komforten, du vill ha tlluften i sovrummen (viktigast) och vardagsrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.