Japp. Nu är måttet rågat. Belagd med inköpsförbud från både @Ola C och hustrun. Osäker på om Daniel också gett mig köpförbud eller om det bara är fraktförbud efter att han såg hur jag 'lastsurrade' rikt/planhyvel.

Vad ska man göra? Tillverka verktyg dyker upp i huvudet. Om de blir bra, om de funkar? Ingen aning. Så långt på vägen är jag inte ännu.
Tänker att vi kanske kan samla ihop en del hemmagjorda verktyg och att inte bara jag för monolog här.

@heimlaga kan andas ut, samtliga kullager som används nedan är bortom all räddning redan innan.
 
  • Gilla
Daniel_N och 5 till
  • Laddar…
Då kör vi :)

En kamin, tre kullager. Hustrun jobbar natt.
Hand håller tre kullager med köksinteriör och eluttag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tänd kamin med synliga lågor bakom en glasdörr, uppställd på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låt dra till dagen efter
Hand håller smutsigt kullager framför en öppen spis fylld med aska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fram med den odödliga Biltema-vinkelslipen
Biltema vinkelslip på ett betonggolv, använd för byggprojekt medan hustrun är borta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kullager fäst i en skruvstycke, med Biltema-vinkelslipen i bakgrunden och ett andra kullager på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett använd kullager på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jäkla segt stål, men med lite värme går det att forma hjälpligt.
Blåsvetsflamma värmer ett stycke stål fastspänt i skruvstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett delvis format stålrör fastklämt i en skruvstycke, arbetsmiljö synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formade stålbitar på en smutsig verkstadsgolv som visar ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japp. Längre än så har jag inte kommit ännu. Mer kommer framöver :)
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Karrock
På temat hemmabyggda verktyg har du John Heisz på youtube och i bloggform www.ibuildit.ca som kanske kan ge lite inspiration.

Lägger du tillräckligt mycket tid på att bygga en bänksåg så lyfts säkert inköpsförbudet igen för husfrid och annat. Lycka till!

Edit: Förstår på bildposten att det kanske är handverktyg du tänker på :)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
På temat hemmabyggda verktyg har du John Heisz på youtube och i bloggform www.ibuildit.ca som kanske kan ge lite inspiration.

Lägger du tillräckligt mycket tid på att bygga en bänksåg så lyfts säkert inköpsförbudet igen för husfrid och annat. Lycka till!

Edit: Förstår på bildposten att det kanske är handverktyg du tänker på :)
Heisz är underhållande att se på men gör så krångliga grejer ;)
Dessutom är mitt huvud redan fullt med vansinniga idéer.

Vill ngn posta när de bygger maskinverktyg är jag inte emot det.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
E
Förklara lugnt och sakligt för pessimisterna att det är det här det har lett till med inköpsförbud av verktyg, men för att kunna tillverka egna verktyg kan det underlätta enormt med en liten fräsmaskin med koordinatbord och en liten liten metallsvarv också. Gör dig själv till offret i situationen.
 
E Emil_K skrev:
Förklara lugnt och sakligt för pessimisterna att det är det här det har lett till med inköpsförbud av verktyg, men för att kunna tillverka egna verktyg kan det underlätta enormt med en liten fräsmaskin med koordinatbord och en liten liten metallsvarv också. Gör dig själv till offret i situationen.
Har redan en liten metallsvarv med fräsmöjligheter :(
 
Inköpsförbud är väl inget problem, bara att få verktyg till skänks istället? Här har du ju en gjutjärnssvarv som väntar tex :D
 
  • Haha
Ola C
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jäkla segt stål, men med lite värme går det att forma hjälpligt.
[bild] [bild] [bild]

Japp. Längre än så har jag inte kommit ännu. Mer kommer framöver :)
Ska det bli svarvöglor/krokar?
 
Bra initiativ! Har själv gått i tankarna att skapa en liknande tråd. Hade själv tänkt mig något i stil med en tråd för modifiera befintliga/bygga egna maskiner och verktyg. Har ju dykt upp lite sådana grejer i olika trådar. Tanken föddes när det i Lidl-tråden börjades diskuteras att bygga eget stativ till metallbandsågen. Frågan är om vi ska ta allt sådant i denna tråd?
 
nanowire nanowire skrev:
Inköpsförbud är väl inget problem, bara att få verktyg till skänks istället? Här har du ju en gjutjärnssvarv som väntar tex :D
Mer fraktförbudet. Och att ingen vill åta sig att frakta ner den ens för pengar. Men jag ska maila runt igen så snart det lugnat sig på jobbfronten och folk slutar få covid och söka vård för det.
Dheri Dheri skrev:
Ska det bli svarvöglor/krokar?
En skedkniv modell större och en svarvkrok japp.
L Lilllen skrev:
Bra initiativ! Har själv gått i tankarna att skapa en liknande tråd. Hade själv tänkt mig något i stil med en tråd för modifiera befintliga/bygga egna maskiner och verktyg. Har ju dykt upp lite sådana grejer i olika trådar. Tanken föddes när det i Lidl-tråden börjades diskuteras att bygga eget stativ till metallbandsågen. Frågan är om vi ska ta allt sådant i denna tråd?
Ja antingen i denna tråden eller om vi ska skapa en för maskinmoddning. Mig gör det inget om vi kör i samma. Blir det för rörigt får vi bryta ut det bara :)
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Fortsätter med svarvkroken. Filar fram en egg och sen ska jag försöka härda det hela :)
Tror man på att kyla i olja när det gäller kullagerstål?
Hand håller en delvis bearbetad svarvkrok i metall med en synlig egg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en delvis filad svarvkrok av kullagerstål, redo för härdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarvkrok bredvid en fil på en sten, arbetsprocess för att skapa egg och diskussion om härdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fortsätter med svarvkroken. Filar fram en egg och sen ska jag försöka härda det hela :)
Tror man på att kyla i olja när det gäller kullagerstål?
[bild] [bild] [bild]
Det som är tjusningen, du får prova dig fram (y):)
 
Rickard.
Frustrator Frustrator skrev:
Tror man på att kyla i olja när det gäller kullagerstål?
Jag tror på olja ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.