Hej,
vi har köpt en ny kyl/frys från Siemens som är 70 cm bred. På elgiganten sade de att det fanns droppskyddsbrickor/läckageskydd för alla olika bredder på clas ohlson men när jag nu har letat runt upptäcker jag till min fasa att det inte finns något läckageskydd ALLS någonstans för 70 cm breda kyl/frysar. Det enda jag kan hitta är läckageskydd i bredderna 60 cm eller 90 cm vilket inte alls går att få in på något vettigt sätt.

Så den enda lösning jag kan se är att vi försöker att göra ett eget skydd med rätt bredd men det måste fungera riktigt bra då jag antar att inget försäkringsbolag skulle ersätta vattenskador om man har ett egentillverkat läckageskydd.
1. Finns det någon som har något tips på plastmaterial som är lätt att böja till då det är varmt.
2. Vissa verkar lägga plastmatta under och göra en vinkel i bakkant, hur gör ni då på sidorna för att garantera att vattnet rinner fram korrekt?!
Alternativa lösningar eller någon som hittat droppskydd i vettig bredd?!

Tacksam för alla tips och idéer!!
mvh
MiaM
 
Hur får man vattenskador från en kyl/frys? Har du inte golvmatta i köket eller är det klinkers som gör att eventuell fukt försvinner under plattan? Borde väl räcka med att lägga dit en plastmatta under och vika upp den på väggen bakom och skruva fast där. Då kommer ju eventuell fukt att rinna framåt istället och synas. På sidorna borde det ju gå att tex lägga en 3kantslist eller liknande för att få till fall mot mitten.
 
MiaM skrev:
Vissa verkar lägga plastmatta under och göra en vinkel i bakkant, hur gör ni då på sidorna för att garantera att vattnet rinner fram korrekt?!
Du viker upp i bakkant OCH på sidorna, samt limmar mot väggarna. I hörnen viker du plastmattan omlott, och limmar.
 
Plåtslagaren bockar till ett i galvad plåt på ett nafs
 
Köp två st 60cm, skär sönder, en på höger sida, en på vänster, lägg ovanpå varandra och mät 70cm, limma ihop med silikon. Klar.

:)
 
  • Gilla
fire786
  • Laddar…
cem77 skrev:
Hur får man vattenskador från en kyl/frys?
Strömavbrott eller kompressorhaveri.
 
BigR
IKEA:s FA165 bänkskåp för diskbänk 80cm hade ett medföljande läckageskydd (artnr: 301.693.18) som man lätt moddar till 70 cm bredd.
 
BigR skrev:
IKEA:s FA165 bänkskåp för diskbänk 80cm hade ett medföljande läckageskydd (artnr: 301.693.18) som man lätt moddar till 70 cm bredd.
Har det uppvik både på sidor och bakkant?
 
BigR
Japp, och det borde vara enkelt att ändra bredden på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.