Ja, kanske låter helt knasigt.. Har kommit i tankarna att installera ett uttag i biosoffan (mittfacket) och har sökt efter ett passande grenuttag som jag kan fästa utan att de tar upp för stor plats men har inte riktigt lyckats.

De kandidater jag hittar ligger uppemot 1000kr+ och det känns lite väl saftigt för mitt ändamål..

Köper jag ett passande eluttag kostar det runt 100kr.

Är jag helt slut i huvudet som tänker klippa en förlängningsladd, sätta den i närmsta eluttag och sedan ta den klippta änden och koppla till eluttaget via en kopplingsdosa?

Räknasddet som en fast installation?
är det en rimlig sak att göra och är det någonting speciellt man ska tänka på?


Svar som "kontakta elektriker" undanbedes :)
 
Nej, det blir ju ingen fast installation utan en biosoffa med uttag som ansluts med sladdställ, en produkt. Helt ok, se bara till att anslutningskabeln är dragavlastad. Du behöver inte slakta ett grenuttag utan du kan köpa ett löst sladdställ i valfri längd och dimension. T.ex. 3G1,0. Kabeln är vit, sk. RQQ eller RKK.
 
  • Gilla
J. Larsson och 1 till
  • Laddar…
A
Ett stekhett tips i all välmening är att koppla innan du sätter den i närmsta eluttag.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vad skulle kopplingsdosan tillföra för unika egenskaper.
Dragavlastning går göra med två stadiga buntband.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vad skulle kopplingsdosan tillföra för unika egenskaper.
Dragavlastning går göra med två stadiga buntband.

Protte
Känns väl lite pizzabagare va?
 
Buntbanden placeras utom synhåll, kabeln kan gärna komma fram bakom uttaget.

Nu kanske jag har missuppfattat lite, kopplingsdosa kanske ska vara apparatdosa och ett infällt uttag.

Likväl funkar buntband som dragavlastning.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Buntbanden placeras utom synhåll, kabeln kan gärna komma fram bakom uttaget.

Nu kanske jag har missuppfattat lite, kopplingsdosa kanske ska vara apparatdosa och ett infällt uttag.

Likväl funkar buntband som dragavlastning.
Protte
Jo jag känner till hur man gör. Vill dock ha en produkt som är avsedd för ändamålet. Upptill TS.
 
Tack så mycket, blir att pilla lite när uttaget anländer.

Dragavlastning ordnar jag!

prototypen prototypen skrev:
Buntbanden placeras utom synhåll, kabeln kan gärna komma fram bakom uttaget.

Nu kanske jag har missuppfattat lite, kopplingsdosa kanske ska vara apparatdosa och ett infällt uttag.

Likväl funkar buntband som dragavlastning.
Protte
prototypen prototypen skrev:
Buntbanden placeras utom synhåll, kabeln kan gärna komma fram bakom uttaget.

Nu kanske jag har missuppfattat lite, kopplingsdosa kanske ska vara apparatdosa och ett infällt uttag.

Likväl funkar buntband som dragavlastning.
Protte
Japp, det var en apparatdosa som jag tänkte på, tog fel på namnet!
Även infällt uttag menade jag, blev lite knasigt, får skylla på värmen!
 
J Johan456 skrev:
Jo jag känner till hur man gör. Vill dock ha en produkt som är avsedd för ändamålet. Upptill TS.
jo det är ju bättre om det står dragavlastning och är ett styckförpackat buntband och någon plastmojäng som hakas fast i en dosa.
Hagers plastkapslingar har T formade flikar som tillsammans med ett (buntband) ger en förträfflig dragavlastning.

Men går det inte köpa så är det inte godkänt med andra ord......

Protte
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
5
Vet inte hur bra det skulle bli i praktiken men jag skulle kanske ha ett golvuttag med mässingslucka, ganska mycket dyrare men mer rustikt å mer biosalongskänsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.