Tjena!

Håller på och bygga altan och funderar på hur jag säkrar upp branten, skapad från utgrävning, från jordras och gör det snyggt matchat mot altanen. Frågat många men ingen som haft ngt bra svar. Helst något som inte innebär murning...

Finns det några erfarna och kunniga här som kan komma med tips/förslag?


Ciao
 
  • Byggplats för altan med blottad brant och utgrävning synlig, material och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Byggtimmer kanske kan bli snyggt att sätta med platonmatta/dränerande grus bakom?
 
  • Gilla
Carl Norell
  • Laddar…
Fulkemisten
Varför inte en mur? Det är väl det mest praktiska i längden?
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
C Carl Norell skrev:
Tjena!

Håller på och bygga altan och funderar på hur jag säkrar upp branten, skapad från utgrävning, från jordras och gör det snyggt matchat mot altanen. Frågat många men ingen som haft ngt bra svar. Helst något som inte innebär murning...

Finns det några erfarna och kunniga här som kan komma med tips/förslag?


Ciao
Slänta av det och lägg typ järvägsmakadam där så blir det som en detalj, sätt typ en cortenplåt längst ner för att skapa ett stopp så stenarna inte kasar ner.
Vi står inför samma situation sen när vi ska bygga trädäck så fick det förslaget av en kompis som kör grävmaskin till vardags.
Vi kommer dock troligen ha en gång med plattor utanför altanen så inte slänten kommer direkt emot trädäcket.
 
  • Gilla
linkanbygg och 2 till
  • Laddar…
Har sett lösningar med makadam/platta närmast altanen. Jag hade velat ha gräs så långt fram som möjligt. Kanske en cortenplåt (måste nog specialbeställas) eller något liknande i direkt anslutning till bjälken som du sedan kan motfylla.
 
Passar på att betona det som Sauer200str skriver: Järnvägsmakadam eller liknande. Mindre och/eller rundare fraktioner kommer bara att rulla ned men det här grova och kantiga makadamet låser. Vi har det i en brant garagenedfart och det funkar kanon.
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Fasa av i rimlig lutning. Lägg två eller tre våningar högt med slippers längst ner, Fyll på med jord och sätt sen vintergröna växter i botten och buskar med djupa rötter.
 
Det känns som om att vi svarar på olika tolkningar av din fråga … så vilken ”slänt” talar vi om - ner mot bilarna i bortre delen av bilden, eller en anslutning mellan gräs och altan i främre delen? Eller kanske t.o.m. bägge?
 
C Carl Norell skrev:
Tjena!

Håller på och bygga altan och funderar på hur jag säkrar upp branten, skapad från utgrävning, från jordras och gör det snyggt matchat mot altanen. Frågat många men ingen som haft ngt bra svar. Helst något som inte innebär murning...

Finns det några erfarna och kunniga här som kan komma med tips/förslag?


Ciao
Hej!
Jag är i samma situation som du och är glad för att problemet kommer upp med olika förslag till lösningar! Grävaren lämnade mig med en brant slänt mot grannen och frånsvor sig allt ansvar vilket han enligt lag inte kan göra eftersom jag är privatperson och inte rimligtvis kan anses ha sakkunskap för att kunna bedöma detta. Ingen förvarning varken från grävaren eller den som var kontrollansvarig. (Jag har bytt kontrollansvarig eftersom den andre inte gjorde några dokumenterade arbetsplatsbesök. Var vän med grävaren!) Nu har jag en jättefin, stomrest och isolerad timmerstuga på helgjuten platta med en slänt som måste åtgärdas för att bygget ska bli godkänt av MBN. Någon som kan tipsa mig om hur jag ska gå till väga? Jag vill helst inte anmäla till ARN och vidta rättsliga åtgärder. Hur sätter jag press på grävaren och visst ska han avsluta jobbet utan att jag måste stå för kostnaden? Jag tänker, precis som du, bygga en altan men på den sidan är slänten stabil utan rasrisk och inte så brant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.