A
Jag ska göra ett klaffbord.
Jag tänkte använda 195x22 ytterpanel och ta den hyvlade sidan uppåt.
Jag vet att dom kan slå sig fort så min ide är att att jag köper virket och kapar upp det samma dag som jag tar in det och skruvar ihop det. På 30-35 cc sätter jag fast en läkt under så att det inte kommer slå sig. Läkten är 25x35.

Eller bör jag förvara virket inomhus under press i 1-2 veckor först så det får torka ihop först så man slipper glipor mellan panelen då den torkar ihop och har mindre risk då att vrida sig?
Jag har läst att det kan ta väldigt lång tid att torka virke så min ide är att skruva ihop det direkt.
Men om det kommer krypa så det blir glipor är ju inte en bra lösning.

Har tittat lite på gamla bord och det är ofta liknande mått på dom bordsbrädorna. Så det måste ju vara möjligt att göra:)
Tacksam för råd
 
Brädorna du ska använda har 15-20% fuktkvot. Om du har dessa brädor i normalt innerum så strävar träet att torka ner mot 5%. Detta kan ta flera år. Det mesta i torkprocessen tas från breddmåttet. Mao så kommer varje planka krympa ca 2-3mm...ofta gör torkprocessen också att de rör sig i spiralform, slå sig. Jag hatar att vara negativ, men jag tror du kommer bli missnöjd. Möbeltorrt är mycket dyrare, och det finns anledning till det. Ofta är det dessutom del av kvist i ytterpanel vilket gör det svårt att veta hur det torkar...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack för svar!
Så vare sig jag skruvar fast dom eller lägger dom i tork 2 veckor så är det sak samma?
Det är tänkt som ett roligt projekt. :)
Och bordet kommer kosta 500kr så några gglipor gör inte så mycket.
Men visst går det att undvika är det ju bra.
 
Om man vill forma trä (eller låta det vara rakt) så använder man oftast värme ihop med lite tryck. Sök på basning. Jag har ett torkskåp, som torkar med basning som en introduktion. Men sen gäller det att det inte går för fort med torkningen, släppa ut lagom mycket fukt i taget. Teorier och praktik finns det gott om när det gäller torkning av trä. Skulle dock tro att det är svårt att göra något utan torkskåp på någon vecka.

Kör på med ditt projekt nu när du är medveten om riskerna. Att jobba med trä är roligt, men ibland lite påfrestande när ena biten inte är den andre lik, men det är tjusningen också. Man blir sällan fullärd...man lär sig mycket på misstag! Trä brinner ju bra, brukar jag trösta mig med ibland.
:)
 
A
Tack igen!
Så om jag skruvar ihop det eller lägger det i tork 2 veckor spelar ingen roll?
 
Du kan inte tänka dig att kosta på en limträskiva istället? Jag är ganska säker på att resultatet motiverar den extra kostnaden.

Annars är här ett tips på en helt annan typ av bord: http://youtu.be/U3Wt3R4S6dw

I videon så bygger han ett utmatningsbord till bordssågen men jag har använt samma princip för att göra ett "tillfälligt" skrivbord av plywood som användes under två års tid. Jag gjorde även ett tillfälligt utebord av just ytterpanel enligt samma princip. Panelen i mitt fall var målad och bätttre begagnad, jag hade rivit ner den från huset i samband med en tillbyggnad. :)

Men jag tycker principen fungerar riktigt bra och är enkel att göra. Vill du få det riktigt fint så skaffar du ett par limträskivor och sågar "remsor" av dem till ben och sarg. Alternativt planhyvlad furu till ben och sarg och en limträskiva till toppen.

Hursomhelst, The Woodwhisperers videos är alltid sevärda oavsett om du tycker det är en bra ide eller inte i ditt fall.
 
A
Jag kör med panel. Skulle den krympa får jag lossa läkten och skruva ihop den tätare om ngt år:)
Jag har inget emot små glipor, det är bara charmigt!
 
A
Jag gjorde tvärtemot som dom flesta råden, för sån är jag, och trots att dom säkert stämde:) Resultatet blev jättebra:)
Men såklart har panelen slagit sig lite trots att jag skruvat läkt under. Men det gör ingenting. Och att ha läkt som ben vart inte så stadigt till en början . Men jag satte dit kryss så blev det mycket stabilare.
Och jag har lärt mig massor utav att bara prova.
Ska lägga ut lite bilder på vad jag gjort så fort jag listat ut hur man gör:)
 
A
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
å
Kökssoffa byggd av panel och reglar
 
  • Gilla
Ajohan19
  • Laddar…
A
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyllbygge av 195x22 panel!
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
A
Här är bordet:)
IMG_1713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ajohan19 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Du har ju talang för möbelsnickeri i alla fall :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.