Hej,

Jag har planer på att renoverar mitt badrum. I dagsläget står där ett badkar men jag skulle vilja ha en duschhörna istället för att skapa lite golvplats (det är ett ganska litet badrum).

Problemet är att väggen är lite infasad (se bild) på badkarets ena sida för att det ska få plats. Bredden på denna utfasning är 75 cm och jag skulle vilja ha en 90x90 duschhörna. Och infasningen är 17 cm djup.

Min fråga är om det är möjligt att göra den väggen tunnare så att hela badrummet blir 17 cm bredare? Eventuellt spara en del av väggen längst upp. Väggen antar jag är bärande och den väggen ut mot vardagsrummet.

Tack
 
  • Infasad vit kaklad duschvägg med hylla, duschmunstycke och badrumsprodukter, storlek markerad för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att bedöma utan mer uppgifter om huset. Börja med en planritning.
 
J justusandersson skrev:
Det går inte att bedöma utan mer uppgifter om huset. Börja med en planritning.
Okej, jag har planritning från mäklaren. Och hittade planritning från när huset byggdes, byggt -54. Det ser ut som att man har flyttat dörren och bytt sida på vask och toalett sedan det byggdes.
 
  • Gammal planritning med markeringar kring badrummet som indikerar ändringar av dörrens placering och sanitetsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av hus med sovrum, kök, vardagsrum och badrum som visar möjlig omflyttning av dörr och VVS sedan 1954.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mäklarritningar är inte användbara i den här typen av sammanhang. Det är alltså en lägenhet i ett flerbostadshus. De bärande mellanväggarna är troligen av lättbetong. Ytterväggarna är antagligen murade av helstens tegel. Bjälklaget säkert av armerad betong. Väggarna runt bad och WC är inte bärande. Däremot är utrymmet ombyggt och innehåller nog rätt mycket installationer. Det går säkert att bygga om men lämpligen inte begränsat till en lägenhet. Alla åtgärder berör säkert flera lägenheter. Där finns också ett angränsande schakt med många installationer.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.