Bor i ett nybyggt hus sedan snart två år, och nu är det helt enkelt dags för 2-års besiktningen enligt alla konstens regler antar jag. När jag senast pratade med husleverantörern, frågade han i all välmening (eller?) om det kunde vara intressant om vi tillsammans kunde komma överens om vad som skulle göras vid och inte anlita någon utomstående besiktningman på vår bekostnad.

Vi har inga speciella problem som skall åtgärdas, man kan sammanfatta det med att det är sättningar lite var stans som målaren får fixa till + tre kakelplattor som spruckit i förnstersmygen i badrummet.

Min fråga är om vi skjuter oss själva i foten genom att spara in dessa 4.000-6.000 eller vad en besiktningsman kan kosta, när det sen gäller problem som kan uppstå i framtiden. Man kan kanske tänka sig Garbos ursäkter om de framkommer att 2-års besiktningen inte gjordes av fackman, eller ??

Någon med liknande erfarenheter?
 
Jag tror som du: Det finns en stor risk att ev. framtida problem inte kommer åtgärdas på garanti/försäkring om man besiktigar själv.
Inte för att man egentligen inte "får" det - men för att ens eget ord väger mindre tungt än en professionell besiktningsman. Och framförallt finsn det väl en risk att du missar en del saker som borde tagits upp i ett sånt protokoll ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.